De rekenmeester

Getarifeerde winst

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Het leven is soms erg complex en vol tegenstrijdigheden. De Rode Zee is niet rood. In de Stationsstraat in Grimbergen is helemaal geen station. En een Philips-tv is geen Philips-tv.

Philips, een van de kroonjuwelen van het Nederlandse bedrijfsleven, maakt vandaag alleen nog maar medische apparatuur, zoals scanners. In 2016 ontdeed het zich van zijn lichtdivisie, door zijn lampentak onder de naam Signify apart naar de beurs te brengen. Een maand geleden verkocht Philips zijn laatste Signify-aandelen.

Toch liggen er lampen van Philips in het winkelrek. Die worden gemaakt door Signify, dat Philips betaalt om zijn sterke merknaam te mogen gebruiken. Volgens hetzelfde principe kunt u vandaag nog steeds hoofdtelefoons, scheerapparaten en tv’s van Philips kopen. Allemaal worden ze gemaakt door externe bedrijven.

Het medische Philips stond deze zomer onder druk. De bedrijfswinstmarge (ebita) van het gezondheidsbedrijf daalde in het derde kwartaal van 13,2 naar 12,4 procent. In absolute cijfers steeg de bedrijfswinst wel: van 568 miljoen euro naar 583 miljoen euro. Maar de omzet steeg nog veel harder, met 6 procent naar 4,7 miljard euro. Bovendien bleef aan het einde van resultatenrekening minder over dan vorig jaar: de nettowinst daalde van 292 naar 208 miljoen euro.

12,4%
PROCENT
De bedrijfswinstmarge van Philips daalde in het derde kwartaal van 13,2 naar 12,4 procent.

Het nieuws kwam niet onverwacht, want drie weken geleden stuurde CEO Frans van Houten een winstwaarschuwing de wereld in, zeker voor de afdeling die slaap- en ademhalingsapparatuur maakt.

De reden is de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Philips moet hogere tarieven betalen als het producten naar die landen uitvoert. Het zijn geen kleine vissen, want de VS zijn goed voor een derde van de omzet.

In april maakte Van Houten zich al zorgen. ‘De impact is nog beperkt, en we verwachten geen tarieven op medische toestellen. Maar je merkt dat de ingevoerde tarieven nu al de grondstoffenprijzen hoger duwen.’

Het tarievenprobleem wil Philips deels oplossen door meer in China en de VS te produceren, maar het kost veel tijd, moeite en geld om het productieapparaat aan te passen. Philips is op minder domeinen actief dan vroeger, maar het is nog steeds een grote wereldspeler met 18 miljard euro omzet. Dat heeft een beperkte wendbaarheid tot gevolg.

Door het moeilijke derde kwartaal zal de winst over het hele jaar minder hoog uitvallen dan verwacht. Philips was van plan de jaarwinst met een procentpunt te verhogen in 2019. Dat zal nu maximaal 0,2 procentpunt zijn. De omzet zal wel stevig toenemen, ondanks de handelsoorlog. Philips verwacht 4 tot 6 procent omzetgroei.

Ook de volgende jaren wil Philips op dat elan doorgaan. De focus op gezondheidszorg moet daarbij helpen. ‘Het is een markt met veel toekomstmuziek’, zei Van Houten. ‘De wereldbevolking gaat van 7 naar 9 miljard mensen. Die zullen langer leven en meer chronische ziektes hebben. De vraag naar gezondheidszorg is groot en de groei in de markt ook.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie