De rekenmeester

Gezond

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Als geïnformeerde lezer van een toonaangevende zakenkrant is het u wellicht niet ontgaan dat het online bestellen en laten leveren van maaltijden een industrie in volle opmars is. U bent bekend met Deliveroo, UberEats en anderen die die markt bevolken.

Maar zoals zo vaak doen we daarmee onze Chinese vrienden tekort. Het Chinese Meituan-Dianping presenteerde gisteren zijn resultaten over het derde kwartaal. Meituans leverplatform verwerkte in die periode voor 27,7 miljard dollar transacties, en boekte daar 3,9 miljard dollar omzet op.

‘We helpen mensen beter te eten, en beter te leven.’ De slogan van Meituan geeft het al weg: het bedrijf levert meer dan alleen eten, het levert ‘diensten’. Massages aan huis? Check. Het leveren van supermarktwaar? Jup. Het aanbieden van deelfietsen en auto’s? Kan. Wie het echt wil, kan via het platform zelfs een speciaal all-in romantisch uitje boeken.

De allesomvattende app geeft het bedrijf een sterrenstatus. Meituan is naar marktwaarde het derde grootste Chinese internetbedrijf, en doorbrak zo de ‘BAT’-hegemonie. Baidu (zoeken), Alibaba (e-commerce) en Tencent (sociale media) waren lang het triumviraat van de Chinese internetbedrijven. Maar Meituan kieperde Baidu uit de top drie.

15,9 miljard
derde kwartaal
Meituan Dianping verwerkte in derde kwartaal voor 15,9 miljard dollar maaltijdleveringen.

De activiteiten van Meituan zijn heel uiteenlopend, maar het leveren van restaurantmaaltijden blijft de belangrijkste. Het bedrijf verwerkte in het derde kwartaal voor 15,9 miljard dollar maaltijdleveringen. Daarop boekte het 2,2 miljard dollar omzet, of 56 procent van het totaal.

Met de cijfers zet Meituan-Dianping zijn westerse concurrenten in de schaduw. UberEats, de maaltijdbezorgdienst van Uber, verwerkte in het derde kwartaal voor 3,7 miljard dollar transacties. Dat was goed voor 645 miljoen dollar omzet. Deliveroo is niet beursgenoteerd, maar zou over heel 2018 goed geweest zijn voor 614 miljoen dollar omzet.

Meituan-Dianping heeft wel een heel belangrijk onmiskenbaar voordeel. Het heeft - zoals wel meer Chinese bedrijven - een onmetelijke thuismarkt te zijner beschikking. Op het leverplatform waren in de twaalf maanden voorafgaand aan 30 september 435,8 miljoen gebruikers actief. De Uber-app telt wereldwijd maandelijks 103 miljoen gebruikers.

Maar de Chinese maaltijdleverancier slaagt er ook in al die gebruikers goed te vermarkten. Mensen bestellen bijvoorbeeld duurdere maaltijden: het gemiddelde prijskaartje van elke bestelling ligt 1,3 procent hoger dan een jaar geleden. Het bedrijf wil klanten ook vaker laten bestellen door lichte snacks of dranken voor elk moment van de dag aan te bieden.

Toch zijn dat parels voor de zwijnen als er onderaan op de resultatenrekening niets overblijft. Maar ook daar gaat het bedrijf vooruit. Het boekte voor het tweede kwartaal op rij een operationele bedrijfswinst. Chinese bedrijven die thuisbezorgen, draaien langzaam de kraan ‘kortingen’, waarmee ze marktaandeel wilden winnen, dicht.

Dat is een zegen voor Meituan, dat volgens de marktanalist Trustdata twee derde van de Chinese markt beet heeft. Het kan behalve op gezond eten nu ook focussen op een gezonde resultatenrekening.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie