De rekenmeester

Groeimelk

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Voorjaar 2009. De West-Vlaamse voedingsgroep Vandemoortele kreunt onder de schulden en moet met spijt in het hart haar troetelkind, de sojaproductendivisie Alpro, verkopen aan Amerikanen.

Tien jaar later is Alpro een van de sterkste groeimotoren van Danone, dat het merk in 2016 kon inlijven. De Belgische uitvinding was in het gisteren gepresenteerde jaarrapport van de Franse groep zowat het enige merk dat met ‘tweecijferige omzetgroei’ kon uitpakken. Dat was Danone-baas Emmanuel Faber een applaus waard. Ook de voorbije jaren groeide Alpro met minstens 10 procent per jaar.

Voor een goed perspectief: bij Danone (24,6 miljard euro omzet in 2018) is Alpro met een geschatte jaaromzet van ongeveer 670 miljoen euro - het officiële cijfer wordt met veel vertraging vrijgegeven - een klein deel van de multinationale groep. Maar in de zone Europa is Alpro na Activia het grootste merk in de categorie zuivel en plantaardige aanverwanten, én de snelste groeier.

Alpro surft mee op het succes van koemelkvervangers. Steeds meer consumenten mijden lactose (melksuiker) om gezondheidsredenen. Daarnaast maakte het veganisme, de levensstijl die dierlijke producten vermijdt, de voorbije twintig jaar flink opgang. De supermarkten roken een nieuwe markt en maakten in hun melkrekken gretig plaats voor plantaardige alternatieven als Alpro.

+10%
De omzet van Alpro groeit met minstens 10 procent per jaar.

Het gebruik van begrippen als ‘melk’ of ‘zuivel’ ligt overigens delicaat. Volgens het woordenboek Van Dale kan ‘melk’ zowel afkomstig zijn van de koe als van sommige vruchten of planten. Maar melkboeren en zuivelproducenten zien dat anders. Alpro vermijdt alle polemiek en noemt zijn drankjes dan maar ‘drinks’.

Danone zet de komende jaren een dubbele turbo op de Alpro-groei: productdiversificatie en geografische expansie. Alpro beperkt zich al lang niet meer tot sojadrankjes en -margarine, maar waaiert uit naar koffiedrankjes, ijs, en drankjes op basis van amandel over kokos tot hazelnoot naar spelt of rijst. De varianten zijn bijna niet meer te overzien. Door sommige varianten een ‘premium’-cachet en een kleine verpakking te geven krikt Alpro de winstmarges op.

Het merk staat vandaag vooral sterk in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Voor de geografische groei is de blik vooral op Oost-Europa gericht. Het Alpro-hoofdkwartier in Gent kan daarbij rekenen op de sales- en marketingmachine van de Franse moedergroep.

Hoewel Alpro niet meer in Belgische handen is, doet de fabriek in Wevelgem, een van de drie productiesites naast een Britse en Franse, het goed. Sinds 2013 is de personeelsbezetting in Wevelgem bijna verdubbeld, tot ongeveer 880 werknemers.

En Vandemoortele? De oude moedergroep pikt nog een graantje mee, want ze produceert onder licentie nog steeds de margarine en het bakboteralternatief van Alpro. Maar dat zal slechts een deel van de fantoompijn verzachten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie