HAL 9000

©REUTERS

De eindejaarsoverzichten heeft hij helaas nauwelijks gehaald, Douglas Rain. De Canadese acteur, die in november vorig jaar op negentigjarige leeftijd overleed, schreef nochtans een stuk filmgeschiedenis toen hij eind jaren 60 de stem insprak van HAL 9000, de boosaardige computer uit Stanley Kubricks sciencefictionepos ‘2001: A Space Odyssey’. Bij Amazon kennen ze hun filmklassiekers gelukkig wel. Wie via Echo, de interactieve luidspreker van de Amerikaanse technologiereus, enkele bekende zinnen uit ‘2001’ nazegt tegen de virtuele assistente Alexa, krijgt plots HAL 9000 te horen. ‘I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that.’

Als we de recentste cijfers mogen geloven, kunnen klanten zulke nerdy filmgrapjes best wel smaken. Toch zeker in de Verenigde Staten. Volgens een onderzoek van de Amerikaanse openbare radiozender NPR en het researchbureau Edision kocht liefst een op de tien Amerikanen tijdens de kerstperiode zich een slimme luidspreker.

Het gaat daarbij niet alleen om de Echo van Amazon. Onder meer Google, Apple en Sonos brachten ook hun variant van zo’n slimme speaker op de markt. Die markt wordt met de dag groter. Volgens het onderzoek van NPR en Edison waren vorig jaar 119 miljoen slimme luidsprekers in omloop in de VS, liefst 78 procent meer dan een jaar eerder.

Dat betekent dus dat iets meer dan een vijfde van de Amerikanen nu zo’n interactieve luidspreker in huis heeft.

21 %
Iets meer dan een vijfde van de Amerikanen heeft een slimme luidspreker in huis.

Al lijkt nog lang niet iedereen goed te beseffen wat hij nu precies moet aanvangen met die draagbare praatpalen. Techgoeroes schuiven slimme luidsprekers al lang naar voren als een soort digitale butler waarmee je bijvoorbeeld de temperatuur in huis kan regelen, het licht aan of uit doet of online kan shoppen. Maar in de praktijk blijken consumenten die luidsprekers vooral te gebruiken als... luidspreker. Meer dan 70 procent van de eigenaars zegt de speakers vooral te gebruiken om muziek te streamen via gesproken commando’s.

Ook in Europa zijn slimme luidsprekers in trek. Eind december viel uit een studie van het onderzoeksbureau IDC af te leiden dat de verkoop van de apparaten in het derde kwartaal met 31 procent was toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Voor België zijn geen exacte cijfers beschikbaar. De meeste virtuele assistenten zijn niet rechtstreeks te koop in ons land. Wie met Amazons Alexa wil praten, moet in Duitsland shoppen. Google lanceerde zijn Google Home deze zomer wel in Nederland, maar op een Vlaamse versie blijft het vooralsnog wachten.

De vraag is hoe populair slimme luidsprekers zoals de Echo of de HomePod zullen blijven. Het CTA, de invloedrijke Amerikaanse vakorganisatie voor consumentenelektronica, is daar niet zo zeker van. Door de explosieve verkoop van interactieve luidsprekers proberen steeds meer bedrijven ook andere huishoudapparaten interactiever maken.

Je hoeft met andere woorden geen virtuele butler meer te vragen om de verwarming een tikje lager te draaien, je vraagt het rechtstreeks aan de thermostaat. Het enige minpunt is dan wel dat je daar wellicht minder flauwe filmgrapjes mee zal kunnen uithalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie