De rekenmeester

Het begon met één pizza

Het echte verhaal achter de cijfers

15 september 2015. Een Deliveroo-koerier stopt voor een huis in Sint-Gillis en belt aan. Een vrouw doet open, neemt de pizzadoos in ontvangst en wikkelt zo de allereerste Deliveroo-transactie in ons land af.

15 september 2015. Een Deliveroo-koerier stopt voor een huis in Sint-Gillis en belt aan. Een vrouw doet open, neemt de pizzadoos in ontvangst en wikkelt zo de allereerste Deliveroo-transactie in ons land af.

Vier jaar na de opstart is de maaltijdkoerier nog niet winstgevend, maar de vaart blijft erin. In 2018 dikte de omzet 16 procent aan tot 16,8 miljoen euro. Dat bedrag is de commissie die Deliveroo opstrijkt om restaurants en consumenten in contact te brengen en maaltijden aan huis te leveren.

‘De groei vertraagde tegenover het jaar ervoor’, zegt woordvoerder Rodolphe Van Nuffel, die verwijst naar de nieuwe manier waarop koeriers vergoed worden. ‘Maar het is toch een forse groei. En de groei zet zich voort.’

Hamburgers van McDonald’s en Quick blijven het populairst, maar ook bij Ballekes in Brussel en het pastarestaurant Kastart in Gent wordt gretig besteld. ‘Pokébowls en wraps zijn nieuwe trends. En we zien meer vraag naar ontbijt en vieruurtjes.’

5,3 miljoen
verlies
Het gecumuleerde verlies van Deliveroo Belgium sinds de opstart loopt op tot 5,3 miljoen euro.

De bedrijfswinst van Deliveroo Belgium klokte af op een half miljoen euro. Het nettoresultaat verbeterde wat, maar kwam toch weer nipt onder nul uit: - 150.736 euro. Het gecumuleerde verlies sinds de opstart bedraagt 5,3 miljoen euro. ‘In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is Deliveroo al winstgevend, net als in enkele grote steden in ons land. Maar nog niet op nationaal vlak. We blijven investeren in de app, in marketing en in het aantrekken van bijkomende restaurants.’

Deliveroo bedient 2.000 restaurants en stuurt 2.600 freelancekoeriers de baan op in elf steden waaronder sinds vorig jaar ook Kortrijk, Charleroi en Hasselt. De voorbije zomer zette het ook een offensief in in 23 kleinere steden en gemeenten. Restaurants in Knokke, Brasschaat, Beveren en Grimbergen kunnen nu ook meesurfen op het Deliveroo-platform, maar ze moeten wel zelf instaan voor de levering. En Deliveroo creëerde het concept van ‘virtuele restaurants’. ‘Een sushirestaurant kan bijvoorbeeld op ons platform onder een andere naam ook pokébowls aanbieden. Een onlinerestaurant dat vanuit dezelfde keuken opereert dus’, zegt Van Nuffel.

De miljoeneninvesteringen in expansie en nieuwigheden zijn nodig in de concurrentiestrijd met Uber Eats en Takeaway.com. Op termijn blijven misschien maar één of twee spelers overeind. ‘Wie niet investeert, belandt in een sterfhuisconstructie’, zei de CEO van Takeaway.com eerder. In Duitsland is dat bedrijf er al in geslaagd Deliveroo weg te jagen, door de overname van de activiteiten van Delivery Hero. Ook in België is Takeaway.com marktleider. Het cashte hier vorig jaar 19,9 miljoen euro commissie op bestellingen. Het Londense topmanagement van Deliveroo, dat sinds dit jaar ook Amazon als aandeelhouder telt, beseft het gevaar en pompte vorig jaar 11 miljoen extra kapitaal in zijn Belgische dochter

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie