Hobbyclub

©Bloomberg

Bij internetbedrijven durft een mens al eens te vergeten dat er naast fabelachtig hoge inkomsten ook uitgaven zijn, ook al staat er nergens een fabriek rookwolken uit te braken, zijn de grondstoffen uw data en zitten de werknemers weggestopt achter façades in Silicon Valley.

Alphabet, de lettersoep boven de zoekgigant Google, is het perfecte voorbeeld. De omzet lijkt er gewoon te ‘zijn’. En neemt toe telkens als het bedrijf u een gepersonaliseerde advertentie laat zien op basis van uw zoekgedrag. In het eerste kwartaal rijfde het via advertenties 26,6 miljard dollar binnen.

Maar koken kost geld, daar ontsnapt ook een internetmogol niet aan. Meer nog, het wordt voor Google steeds duurder om mensen naar zijn zoekmotor te loodsen en hen dus advertenties te verkopen. Dat blijkt uit de ‘traffic acquisition costs’, de kosten die de zoekgigant maakt om trafiek te genereren. Die gingen in een jaar 35 procent hoger, van 4,63 miljard naar 6,29 miljard dollar.

Ironisch genoeg vloeit een deel van die miljarden naar een van Googles grote rivalen: Apple. Mensen zoeken steeds meer online via hun smartphone. Apple-klanten doen dat op hun iPhone via de Apple-browser Safari. Daar gebruiken ze wel een Google-zoekbalk. Voor die etalage betaalt Google volgens het beurshuis Bernstein jaarlijks 3 miljard dollar.

+35%
De kosten
De kosten die Google moet maken om u naar de zoekmotor te lokken exploderen.

Ook op andere plaatsen ziet Google - en dus Alphabet, aangezien de andere divisies verwaarloosbaar zijn - de kosten exploderen. We zoeken ons te pletter en kijken YouTube-filmpjes in hoge definitie. Het bedrijf zet ook fors in op de digitale assistent, die via artificiële intelligentie vragen inwilligt.

Dat alles vraagt robuuste infrastructuur, met nieuwe datacentra en onderzeese internetkabels, en pompt de capex, de kapitaaluitgaven, op tot 7,3 miljard dollar in het eerste kwartaal. Dat cijfer is wat vertekend door de aankoop van een New Yorks hoofdkantoor, maar het blijft aan de hoge kant.

Zolang de advertentiemotor blijft draaien, zijn die boomende uitgaven geen probleem. Maar de heisa bij Facebook rond het bigdatabedrijf Cambridge Analytica toont aan dat gepersonaliseerde advertenties niet voor eeuwig zijn. Google heeft voorlopig geen last van de rel, maar dat kan veranderen.

Beleggers houden alleszins de kosten en de krimpende marge - van 27 naar 22 procent in het afgelopen jaar - scherp in de gaten. Dat bepaalt ook hoeveel geduld ze hebben met de ‘Other Bets’ van Alphabet - de hobbyprojecten buiten Google. Het gaat onder meer om Waymo (zelfrijdende wagens) en Google Fiber (glasvezel).

Die ‘Other Bets’ zijn tot op heden verlieslatend. In het afgelopen kwartaal draaiden ze 150 miljoen dollar omzet, maar doken ze operationeel 571 miljoen dollar in het rood.

Uit die cijfers is Nest, de slimme thermometer onder dak bij Alphabet, gefilterd. Alphabet voegde Nest in het eerste kwartaal bij Google. Uit herwerkte cijfers valt te lezen dat Nest vorig jaar 621 miljoen dollar verlies draaide. Google betaalt dus om een voet aan de grond te krijgen in de markt van slimme huizen. Zolang de advertentiemotor draait, is dat best oké.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud