Hoogvlieger

Wereldwijd mag, na twee crashes, geen enkel toestel van het type 737 MAX vliegen, hét paradepaardje van Boeing voor de korte afstand. ©AFP

In Le Bourget, op een boogscheut van Parijs, vindt deze week de grootste vliegtuigbeurs ter wereld plaats. Vliegtuigbouwers zoals het Europese Airbus en het Amerikaanse Boeing tonen er hun nieuwste modellen, en proberen er vooral zo veel mogelijk te verpatsen aan de talloze vertegenwoordigers van ’s werelds grootste en kleinste vliegtuigmaatschappijen.

Traditioneel is Le Bourget een bokswedstrijd tussen Boeing en Airbus. Op het vorige salon, in 2017, kreeg Airbus een oplawaai van formaat. Boeing haalde orders binnen voor 571 toestellen, goed voor een waarde van 74,8 miljard dollar. Airbus moest het stellen met bestellingen voor ‘amper’ 346 toestellen, waaraan een prijskaartje van 42,5 miljard dollar hing.

Dit jaar leek de strijd bij voorbaat gestreden omdat Boeing zwaargewond de ring instapt. Wereldwijd mag, na twee crashes, geen enkel toestel van het type 737 MAX vliegen, hét paradepaardje van Boeing voor de korte afstand.

Zulke ongevallen zijn een nachtmerrie voor vliegtuigbouwers, en nefast voor het vertrouwen.

200
De moeder van British Airways wil 200 Boeings 737 MAX kopen. Een opsteker voor Boeing.

Maar een gewond dier kan gevaarlijk zijn. Dat is gisteren nogmaals bewezen. Het Amerikaanse concern kon uitpakken met een megabestelling van IAG. De moedermaatschappij van British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus heeft de intentie om 200 toestellen van de geplaagde 737 MAX te kopen. De catalogusprijs bedraagt 24 miljard dollar. ‘We hebben vertrouwen in Boeing en verwachten een succesvolle terugkeer van het toestel in de komende maanden’, benadrukte IAG-topman Willie Walsh. Al vragen waarnemers zich af hoeveel korting Boeing heeft gegeven om IAG te overtuigen. Walsh kon ook pronken met twee, kleinere bestellingen voor de 787 Dreamliner.

Toch mag niet worden geconcludeerd dat Boeing zonder veel problemen de storm doorstaat. In april en mei verkocht de Amerikaanse vliegtuigbouwer geen enkel vliegtuig. Vorige maand beloofde Air New Zealand wel acht 787 Dreamliners te willen kopen, maar die deal is nog niet getekend.

Bovendien blijft het wachten op een oplossing voor de problemen van de 737 MAX. Het is nog niet duidelijk wanneer het toestel weer de lucht in mag. Ook hangen het concern schadeclaims boven het hoofd van maatschappijen die hun toestellen aan de grond moeten houden.

Boeing komt ook op een andere manier in een lastig parket. Aartsrivaal Airbus stelde in Le Bourget een nieuw vliegtuig voor, waarvoor de Amerikanen niet meteen een alternatief hebben: de Airbus A321 XLR. Dat toestel kan van het midden van Amerika naar het midden van Europa vliegen en heeft maar één gangpad. Dat is belangrijk, want vliegtuigen met één gangpad zijn goedkoper uit te baten dan die met twee gangpaden. Boeing zegt ‘na te denken’ over een gelijkaardig toestel, maar Airbus neemt met de lancering een forse voorsprong.

Ook op de beurs heeft Airbus een streepje voor. Gisteren sloot het aandeel af op een recordkoers van 125,46 euro, Boeing noteert 16 procent lager dan een jaar geleden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie