De rekenmeester

Hutmachine

Het echte verhaal achter de cijfers

Matthew Moulding had deze lente wellicht niet stiekem Instagram-foto’s kunnen posten tijdens een gezamenlijke lunch met de Queen als hij een tiental jaar geleden niet had beseft dat cd’s ten dode opgeschreven waren. Met The Hut had de entrepreneur uit Manchester al een succesvolle onlinewinkel voor cd’s. Maar toen Apple in 2007 de iPhone lanceerde, besefte hij dat hij een andere richting moest inslaan. Als iedereen met de smartphone naar muziek zou luisteren, ging The Hut geen cd’s meer verkopen. Dus besloot Moulding gezondheids- en schoonheidsproducten te verkopen.

Vandaag is The Hut een van de waardevolste e-commercebedrijven van het VK , met bijna 7.000 medewerkers. Het kan het ook rekenen op de steun van de Belgische familie Boël. Via haar investeringsmaatschappij Sofina bezit die vandaag 9,6 procent van The Hut. Het is al een van de tien belangrijkste participaties van Sofina.

Gisteren raakte bekend dat Sofina en de Amerikaanse vermogensbeheerder Blackrock samen nog eens bijna 80 miljoen euro in The Hut steken. Hoe groot het deel van Sofina precies is, werd niet bekendgemaakt. Tegelijk sloot The Hut gisteren voor 1 miljard euro nieuwe leningen af bij een andere club financiers om internationaal te kunnen groeien.

The Hut groeit nu al als kool. De retailer was vijf jaar goed voor omgerekend 400 miljoen euro omzet. Intussen is die aangedikt tot ruim 1 miljard euro. De voorbije drie jaar groeide de omzet jaarlijks met 40 procent. De bedrijfskasstroom, die eind 2018 op 109 miljoen euro uitkwam, ging elk jaar 44 procent hoger.

80 miljoen
investering
Sofina en Blackrock steken samen opnieuw zo’n 80 miljoen euro in het Britse The Hut.

Dat verklaart waarom een torenhoog prijskaartje aan The Hut kleeft. Volgens de recentste mediaberichten zou de groep gewaardeerd worden op 4,8 miljoen euro, te vergelijken met de beurswaarde van Telenet. Een jaar geleden bedroeg de waardering van The Hut nog maar de helft.

Of de Boëls zich laten meeslepen door een nieuwe hype valt te betwijfelen. Sofina heeft een stevig trackrecord als het om investeringen in e-commerce gaat. Toen de Boëls zes jaar geleden in het Indiase Flipkart stapten, was dat ‘Indiase Amazon’ 1,4 miljard euro waard. Toen het Amerikaanse Walmart de groep vorig jaar overnam, werd Flipkart gewaardeerd op 17 miljard dollar.

Zoals het er nu naar uitziet, hoeven de Boëls voor hun nieuwste hitmachine niet af te reizen naar Bengaluru, maar naar Manchester. Wie weet zit er een stiekem dineetje met de Queen in als bonus.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie