De rekenmeester

In veiligere haven

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

De Belgische gastankerrederij Exmar van Nicolas Saverys heeft volgens het beleggersblad BeursTips zijn FSRU-platform - een platform dat vloeibaar aardgas (lng) weer omzet in aardgas - verkocht aan de Chinese beursgenoteerde scheepsfinancier CSSC Shipping Company, dochter van China State Shipbuilding.

CSSC betaalt Exmar de boekwaarde van het vaartuig - 155 miljoen dollar. Exmar kan het platform over tien jaar terugleasen voor 189,7 miljoen dollar. De rente voor de teruglease ligt onder 4 procent, zeer laag. De sale-and-lease-backoperatie maakt van de financiering van het gevaarte - er zaten geen schulden op, het werd 100 procent gebouwd met eigen middelen - een zeer goedkope zaak voor Exmar.

Anders dan voor zijn 360 miljoen dollar kostende Caribbean FLNG (nu Tango) - het reusachtige platform dat gas omzet in lng, drie jaar lang op een klant wachtte en Exmar in zware financiële moeilijkheden bracht - sleepte Saverys voor zijn FSRU-platform wel onmiddellijk een ijzersterk contract in de wacht. Hij verhuurde het platform onlangs aan de grondstoffentrader Gunvor.

Die heeft het schip nog niet kunnen inzetten - er is nog geen klant voor - maar hij betaalt al huur aan Exmar. Dat brengt jaarlijks 23 miljoen dollar in kas. Mocht er een kink in de kabel komen en Gunvor verbreekt het contract, dan moet de grondstoffenhandelaar bijna 60 miljoen dollar schadevergoeding betalen aan Exmar. Dat is 2,5 jaar huur.

155 miljoen
Het Chinese CSSC betaalt Exmar 155 miljoen dollar voor een hervergassingsplatform.

‘De sale-and-lease-backoperatie met het FSRU-platform is vergelijkbaar met een lening en is voor Exmar een goede manier om zijn activa beter te structureren’, zegt BeursTips-analist Bart Goemare. De verhouding tussen de nettoschuld en de brutobedrijfswinst bedroeg eind vorig jaar 8,6. Dit jaar wordt gemikt op 5 à 6.

Waarom Exmar voorlopig geen commentaar geeft? Mogelijk omdat niet alle details zijn afgerond. Exmar kondigde in het verleden al verschillende keren ‘voorlopige contracten’ aan die uiteindelijk niet doorgingen. De beurswaakhond FSMA tikte de gasrederij daarvoor op de vingers.

Maar er is nog goed nieuws op komst. Exmar heeft nog geld tegoed van zijn Caribbean FLNG/Tango. Exmar betaalde een borg van een kleine 60 miljoen dollar toen het bij Bank of China een lening aanging voor de bouw van het platform. In de overeenkomst stond dat dat bedrag - in schijven - zou worden terugbetaald zodra Exmar een klant vond en het schip operationeel werd.

Eind vorig jaar tekende Saverys na drie jaar zoeken eindelijk een contract voor zijn Tango met het Argentijnse energiebedrijf YPF. Die huurt de drijvende lng-fabriek voor tien jaar voor de export van schaliegas. In juni werd de eerste lading van 25.000 m3 lng geleverd. Vanaf volgend jaar moet de Tango 43 miljoen dollar bijdragen tot de brutobedrijfswinst. Ook voor dat contract bouwde Exmar ijzersterke garanties in. De verbrekingsvergoeding zou nog een pak hoger liggen dan die voor het FSRU-platform.

Waarom de borg nog niet is terugbetaald? Blijkbaar heeft Bank of China de lening verzekerd bij een Chinese exportverzekeraar en ontbreken nog enkele handtekeningen. Maar de eerste schijf van 40 miljoen dollar wordt naar verwachting binnenkort terugbetaald. Goemare verwacht dat een deel van dat bedrag naar de aandeelhouders zal stromen, ofwel via inkoop van eigen aandelen ofwel via een dividend.

Saverys, die via Saverex 46 procent bezit in Exmar, kan het geld in elk geval goed gebruiken. Hij stak zich bij de kapitaalverhoging fors in de schulden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie