De rekenmeester

Indian summer

Het echte verhaal achter de cijfers

De verkopers van BMW beleven al jaren hoogdagen. Al acht jaar op rij verbetert de Beierse luxewagenbouwer zijn verkoopcijfers. Vorig jaar eindigde BMW op een zucht van de magische grens van 2,5 miljoen voertuigen. Maar het zomerse weer loopt stilaan ten einde voor de autoreus. Behalve de steile opmars van zijn rivaal Mercedes-Benz wegen handelsoorlogen en zorgen over de wereldeconomie op de verkoop, om nog te zwijgen van de druk van klimaatactivisten.

De analisten van Sanford C. Bernstein hebben een idee om de zomer langer te laten duren. Hun plan gaat als volgt: BMW koopt zijn Britse sectorgenoot Jaguar Land Rover (JLR), die nu nog in handen is van het Indiase Tata Motors. ‘BMW is overgekapitaliseerd en heeft te veel cash. Het zit aan zijn limieten voor zijn productaanbod en zijn merk’, zegt Max Warburton.

De gereputeerde analist heeft een punt. Een deel van zijn succes heeft BMW te danken aan de enorme expansie van zijn gamma. BMW heeft voor zijn Serie het hele telraam van 1 tot 8 ingevuld, en bij de SUV’s gaat het gamma van X1 tot X7. En er zijn geruchten dat de X8 eraan komt. Ook het merk Mini is uitgebouwd tot een volledig gamma van diverse modellen. BMW dekt nu zowat alle niches netjes af.

Warburton stelt voor dat BMW Jaguar Land Rover koopt voor 9 miljard pond (10,2 miljard euro), wat overeenkomt met de cashpositie van de Duitse autogroep eind juni. Als de Indiërs instemmen, krijgen de Duitsers er twee wereldmerken bij die vorig jaar goed waren voor de verkoop van ruim 600.000 stuks. Een volumegroei van een kwart dus, voor BMW.

+25 %
Met een overname van Jaguar Land Rover zou BMW zijn volumes met een kwart kunnen opkrikken.

Maar het grootste voordeel zou in kostenbesparingen liggen. Zowel BMW als JLR is in besparingsmodus om de winst op te krikken. Bij JLR is dat broodnodig. Vorig jaar moest het zijn grootste miljardenverlies ooit slikken.

Nieuwe modellen ontwikkelen en mee zijn met alternatieve brandstoffen kosten handenvol geld. Schaalgrootte dankzij verschillende merken is cruciaal. Dat is ook de reden waarom het Franse PSA (Peugeot en Citroën) onlangs Opel overnam en FCA (Fiat Chrysler) en Renault-Nissan elkaar opvrijen. Niet toevallig werken BMW en JLR al samen in elektrische wagens.

JLR kopen zou 20 procent extra winst opleveren voor BMW, schatten de analisten. Het ligt voor de hand dat kostenbesparingen mogelijk zijn, maar er zijn evenveel vraagtekens te plaatsen bij zo’n Indian summer voor BMW. De groep haalt al meer dan 40 procent van de verkoop uit zijn X-gamma. Met JLR erbij neemt het aandeel van de SUV’s in de portefeuille nog flink toe. Dat zou een zware gok zijn tegen milieuactivisten en pleitbezorgers van kleinere en zuinigere wagens. Voor BMW is het ook moeilijk toe te geven dat het fout was Land Rover in 2000 te verkopen.

Jaguar en Land Rover zijn bovendien oer-Britse merken met veel lokale productie. BMW heeft al veel geld opzijgezet voor de brexit, die vooral de productie van zijn Britse Mini- en Rolls-Roycefabrieken zou treffen. Het risico bestaat dat de Indiase deal geen mooie nazomer oplevert, maar een aanhoudende Britse regenbui.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie