De rekenmeester

Italiaanse paardenkracht

Het echte verhaal achter de cijfers

De proseccoflessen knalden de voorbije dagen twee keer bij de iconische Italiaanse sportwagenbouwer Ferrari. Afgelopen weekend ontketende de formule 1-piloot Charles Leclerc een eerste feestje bij de constructeur, nadat het 21-jarige Monegaskische raspaard als eerste over de meet bolde op het mythische Grand Prix-circuit van het Italiaanse Monza.

Gisteren ontvouwde Ferrari, onder het oog van zijn klanten en de tifosi, in het Noord-Italiaanse Maranello met de F8 Spider (foto) en de 812 GTS twee nieuwe modellen. Hun prijs ligt 11 procent hoger dan die van de vorige modellen. Aan de F8 hangt een prijskaartje van 262.000 euro, de GTS is de uwe voor 336.000 euro.

De productie van beide wagens, die een topsnelheid van 337 kilometer per uur halen, begint in de eerste helft van 2020. De eerste leveringen worden verwacht voor de zomer van dat jaar.

Later dit jaar presenteert Ferrari naar verwachting nog een model, wat het totaal in 2019 op vijf brengt, nadat in mei al de plug-inhybride SF90 Stradale werd gelanceerd. Nooit eerder stelde Ferrari in een jaar meer nieuwe modellen voor. En het einde is niet in zicht. Ferrari wil luidens CEO Louis Camilleri 15 nieuwe wagens lanceren tussen 2019 en 2022, vooral om een significante stijging van de gemiddelde verkoopprijs te realiseren.

15
Tussen 2019 en 2022 wil Ferrari 15 nieuwe modellen van sportwagens lanceren.

Volgens een berekening op basis van financiële data van Ferrari bedroeg de gemiddelde verkoopprijs van een sportwagen vorig jaar 274.000 euro, inclusief wisselstukken.

Tegen 2022 wil Ferrari dat 60 procent van zijn sportwagens hybrides zijn. Het overweegt eveneens een volledig elektrisch model, al zou dat ten vroegste in 2023 op de weg komen.

Voorzitter John Elkann liet tegelijkertijd verstaan dat Ferrari, dat vorig jaar 9.251 wagens verkocht en voor heel 2019 op 10.000 mikt, niet van plan is jacht te maken op de Duitse rivaal Porsche, die jaarlijks meer dan 250.000 sportwagens én SUV’s fabriceert. ‘We blijven trouw aan onze oorspronkelijke filosofie om altijd één wagen minder te leveren dan wat de markt vraagt’, omschreef commercieel directeur Enrico Galliera gisteren de beproefde schaarstefilosofie. De wachtlijsten voor een Ferrari lopen op tot 2,5 jaar.

Nadat Ferrari vorig jaar het aantal leveringen met 10,2 procent zag aandikken, verwacht Mediobanca-analist Andrea Balloni dit jaar een bescheidener groei van ‘één hoog cijfer’. Jaar op jaar steeg het aantal leveringen in het tweede kwartaal met 8 procent, fors minder dan de toename van 23 procent in de eerste drie maanden.

Volgens analisten is de echte uitdaging voor Ferrari de prijzen zo hoog mogelijk op te trekken, zonder de verkoop aan te tasten. Ze wijzen erop dat Ferrari door de duurzame groei in China al profiteert van hogere gemiddelde verkoopprijzen. De beurskoers is al meer dan verdrievoudigd sinds de beursgang in Milaan in januari 2016.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie