De rekenmeester

Juichen om staking

Het echte verhaal achter de cijfers

Wat doet een bedrijf pijn? Ongetwijfeld staan stakingen in de top drie van het lijstje met de grootste kopzorgen. Neem nu de luchtvaart. De voorbije maanden werd zowel British Airways als Ryanair getroffen door onwillig personeel dat niet de lucht in wilde. De lachende derde werd de lagekostenmaatschappij Easyjet.

De Britse luchtvaartgroep met hoofdzetel in Luton kon de voorbije maanden profiteren van de protestacties bij zijn concurrenten. Het leverde Easyjet meer passagiers op. De maatschappij slaagde er ook in de opbrengsten per zetel met 0,8 procent te verhogen. Bij stakingen van concurrenten hoeft Easyjet zijn tickets niet voor een bradeerprijs aan te bieden om volk te lokken. Dat heeft als gevolg dat Easyjet zijn jaarverwachtingen kan opkrikken. De lowcostmaatschappij mikt nu op een winst voor belastingen van 420 miljoen tot 430 miljoen pond (468 miljoen tot 479 miljoen euro). Tot dusver was sprake van 400 tot 440 miljoen pond. Analisten rekenden op gemiddeld 424 miljoen pond.

Fraai, zou je denken. Goed nieuws voor de aandeelhouders van Easyjet. Maar op de Londense beurs maakte het aandeel een duikvlucht van ruim 7 procent. Het zit de beleggers hoog dat de maatschappij te veel surft op de interne problemen van zijn rivalen en te weinig oplossingen zoekt om de moeilijke marktomstandigheden waarin de (Britse) luchtvaartsector zich bevindt te counteren. De Britse maatschappijen hebben niet alleen af te rekenen met de onzekerheid over de brexit, maar ook met de hoge brandstofprijzen. Easyjet schat dat de kosten dit jaar met 12 procent zullen toenemen tegenover vorig jaar.

Veel voordeel lijkt Easyjet ook niet te halen uit het faillissement van Thomas Cook. Easyjet-topman Johan Lundgren geeft toe dat de boekingen voor het winterseizoen in lijn met vorig jaar liggen en dat de groei van de capaciteit eerder aan de onderkant van de verwachtingen zal liggen.

+12%
De lagekostenmaatschappij Easyjet ziet de kosten dit jaar met 12 procent toenemen.

Analisten zien die prognoses als een teleurstelling. De hogere winstverwachtingen hadden ze al ingeprijsd. Daniel Roeska, een analist bij Sanford C. Bernstein, stelt de vraag: hoe zou het Easyjet vergaan zijn zonder de stakingen bij British Airways en Ryanair en zonder het faillissement van Thomas Cook? Sommige analisten hadden erop gerekend dat Easyjet een positiever beeld van de toekomst zou schetsen. Zeker omdat de voorbije maanden al vier luchtvaartmaatschappijen (Thomas Cook, Aigle Azur, XL Airways en Adria) failliet zijn gegaan door de brandstofprijzen. Die hoop op positieve geluiden bleek serieus tegen te vallen.

Toch zijn niet alle analisten negatief over Easyjet. Damian Brewer, een analist bij RBC Capital Markets, rekent erop dat de vraag naar tickets dit winterseizoen hoger zal uitvallen dan de capaciteit. Meer vraag naar tickets moet leiden tot hogere prijzen, meent hij. Is Brewer Koning Eenoog in het land der blinden? De komende kwartalen zullen het uitwijzen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie