Advertentie
Advertentie

Kleine procentjes

©ANP

Telkens als u een hotel boekt via Booking, een ritje afrekent met Uber of een Netflix-abonnement betaalt, passeert Adyen langs de kassa. Het Nederlandse fintechbedrijf verzorgt een groot deel van de backoffice voor elektronische transacties wereldwijd. En dankzij de goede vooruitzichten van de meest succesvolle start-up uit de Lage Landen passeren nu ook de aandeelhouders langs de kassa.

Morgen krijgt het bedrijf zijn eerste beursnotering in Amsterdam en die operatie kan nu al een succes genoemd worden. De intekenperiode voor professionele beleggers werd na amper een uur afgesloten. ‘Ongezien’, klinkt het bij de organisatoren.

De intekenprijs werd daarom vastgelegd op 240 euro, de bovenkant van de vork van 220-240 euro. Dat waardeert het bedrijf op 7,3 miljard euro. Adyen zal zelf geen geld ophalen met de operatie. De 947 miljoen euro die wordt opgehaald vloeit naar bestaande aandeelhouders die een stuk van hun belang cashen.

Tot de gelukkigen behoren de oprichters en werknemers van Adyen en doorgewinterde technologie-investeerders, zoals Index Ventures, dat eerder scoorde met Facebook, Dropbox en Skype. Zelfs de Nederlandse prinses Mabel van Oranje verzilvert een derde van haar belang van ruim 131 miljoen euro, een aandelenpakket dat ze erfde van haar man, prins Friso, die als zakenbankier een neus had voor technologie-investeringen.

240 euro
Adyen gaat naar de beurs tegen 240 euro per aandeel.

Opmerkelijk is dat de meest iconische investeerder, het fonds Iconiq Capital, met namen als Facebook-topman Mark Zuckerberg en Twitter-topman Jack Dorsey, geen aandelen verkoopt. Het hoopt dus op een verdere stijging van de Adyen-aandelen.

Het bedrijf, opgericht in 2006, heeft zich in een lucratief segment van het snelgroeiende elektronische betaalverkeer gewrongen. De oprichters Pieter van der Does en Arnout Schuijff ontwikkelden geen nieuwe betaalterminal, betaalapp of beveiligingsmodule voor internetbankieren. Dat laten ze over aan internationale giganten als Visa en Mastercard, of lokale spelers als het Belgische Bancontact of het Nederlandse iDeal. Die concurreren met elkaar om de gunst van de digitale betaler.

Adyen houdt zich op de achtergrond, maar doet voor honderden van deze spelers de afhandeling van de transacties in meer dan 150 munteenheden. Adyen schakelt zo heel wat traditionele tussenpersonen uit en zorgt met zijn banklicentie dat het geld van de shopper rechtstreeks bij de juiste handelaar terechtkomt.

Het idee deden de oprichters wellicht op dankzij hun vorige betaalbedrijf Bibit, dat ze twee jaar eerder voor veel geld hadden verkocht. Adyen, Surinaams voor ‘nogmaals’, lijkt beter en groter en is al jaren winstgevend.

Maar hoe verdienen de Nederlanders precies hun centen? Een voorbeeld: de Rekenmeester boekt een vliegticket met easyJet en betaalt met een Visa-kaart bij een Belgische bank. Van de 100 euro die het ticket kost gaat 0,5 euro naar Visa en 1 euro naar de bank. Adyen neemt zelf een commissie van 26 cent en stort de overgebleven 98,24 euro op de rekening van easyJet.

Al bij al kleine percentjes dus, maar die maken van de Adyen-oprichters wel rijke ventjes. Want het bedrijf verwerkt heel veel transacties. In 2017 ging het om 3,7 miljard transacties, goed voor 108 miljard euro. Dat leverde Adyen 218 miljoen euro netto-inkomsten op. Dankzij de groei van het elektronisch betaalverkeer en nieuwe topklanten zoals eBay wordt nog verdere groei verwacht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud