Klinkende cijfers

©BELGA

De zomers waarin de Rekenmeester uit vrije wil 100 euro neerlegde om wakker gebruld te worden door een zatte Nederlander heeft hij al een tijdje achter zich gelaten. Toch zijn er nog steeds miljoenen mensen die naar festivals als Rock Werchter, Pinkpop en Graspop Metal Meeting trekken. Meer zelfs: in april zag Live Nation, een van de grootste concert- en festivalorganisatoren ter wereld, het aantal verkochte festivaltickets ‘met dubbele cijfers stijgen’.

Dat meldde het Amerikaanse bedrijf bij de aankondiging van de kwartaalcijfers. Die liggen over de volledige lijn hoger dan dezelfde periode vorig jaar - sommige onderdelen van Live Nation zetten zelfs hun beste kwartaal ooit neer.

Het online ticketplatform Ticketmaster bijvoorbeeld, dat in 2010 werd opgenomen in Live Nation. De eerste drie maanden van dit jaar was het goed voor 60 miljoen verhandelde tickets. Op het platform worden niet alleen concert- of festivaltickets verkocht, maar ook kaartjes voor comedy en tentoonstellingen. De omzet van Live Nation kwam vorig kwartaal uit op 1,48 miljard dollar. Een stijging van 19 procent in vergelijking met vorig jaar en meer dan analisten verwacht hadden.

Hoewel het aantal concertgangers blijft stijgen, is Live Nation vastberaden nog meer geld uit iedere bezoeker te slaan. Het maakt zich sterk dat het in de toekomst minstens 2,50 dollar per persoon extra kan verdienen door meer vipzones en winkels te installeren, met een strengere selectie van wat er verkocht wordt.

1,48 miljard
Vorig kwartaal had Live Nation een omzet van 1,48 miljard dollar.

Blijft de vraag hoeveel rek er zit op wat iemand voor een ticket of pintje wil betalen. Een mooi voorbeeld is de prijs van een combiticket voor Rock Werchter. Wie in 2003 vier dagen in de weide van Herman Schueremans wilde rondlopen, betaalde daar 108 euro voor. Deze zomer is dat 230 euro, exclusief 8 euro bijkomende kosten. Wie vooraf een drankbon koopt, telt daar 2,50 euro voor neer. Op de weide wordt dat 2,75 euro voor wie met een bankkaart betaalt, cash betalen festivalgangers 3 euro voor een pint. In 2008 was het nog mogelijk telefonisch drankbonnen te bestellen die 2,25 euro kostten.

Voor die felle stijgingen zijn een aantal verklaringen. Vaak verwijzen organisatoren naar de index, maar die steeg lang niet zo hard als de prijs van een concert- of festivalticket. De gages die bands vragen voor een optreden gingen wel fors de hoogte in, om de gemiste inkomsten uit de platenverkoop te compenseren. Daarnaast verwachten de aandeelhouders dat de organisatoren groeien. Het aandeel van Live Nation, waarin heel wat investeringsgroepen zoals BlackRock participeren, steeg de voorbije vijf jaar met meer dan 165 procent.

Voor muziekliefhebbers die echt diep in de buidel willen tasten, lanceerde Live Nation vorig jaar een speciale pas. Voor 999 dollar (of 5.000 dollar voor de vipvariant) kunnen fans daarmee naar de meer dan 100 festivals die het wereldwijd organiseert. Van het Zweedse Are Sessions in april tot het Canadese Contact Winter Music Festival in december: sommigen kunnen voortaan het jaar rond wakker worden met het gebrul van een zatte Nederlander.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud