De rekenmeester

Lancering gemist

Het echte verhaal achter de cijfers

Het is de nachtmerrie van iedere belegger: een aandeel dat al jaren in portefeuille zit verkopen en dan vaststellen dat het de maanden nadien fors hoger klimt. Dat is exact wat de Duitse techinvesteerder Rocket Internet overkwam. De slechte timing van zijn verkoop van een belang in maaltijdleverancier HelloFresh kost hem honderden miljoenen euro’s.

De drie broers Marc, Oliver en Alexander Samwer van de start-upinvesteerder, bekend van Zalando, zagen het in 2011 goed toen ze in het project van enkele jonge Berlijners stapten. Hun idee: via een app dozen aan huis leveren met recepten en de bijhorende ingrediënten. Zo kunnen klanten snel en vers koken.

Vele investeringen later staat HelloFresh er. Het bedrijf met een groene citroen als logo levert wekelijks zowat 5 miljoen maal-tijden. Al schuilen achter de hoge groeicijfers van de groene citroen al jaren dieprode verliezen. Om nieuwe klanten te overtuigen moest het bedrijf massaal in marketing investeren, van televisiereclame tot kortingsbonnen. Sceptici vreesden zelfs dat het bedrijf nooit structureel rendabel zou worden.

Maar met een goede eerste jaarhelft en een dito derde kwartaal leek HelloFresh op weg om in 2019 eindelijk de eerste winst neer te zetten. Al valt bij zulke e-commercebedrijven af te wachten of het om zelf geknutselde brutowinst, bedrijfswinst of echte nettowinst gaat.

173%
koers
Sinds Rocket Internet zijn aandelen HelloFresh verkocht, steeg de koers met 173%.

In een update bevestigde HelloFresh woensdagavond dat de omzet in 2019 met een groei van 36 procent boven de eigen range uitkwam. De aangepast ebitda (brutobedrijfswinst) zou uitkomen op 45 tot 48 miljoen euro. Dat komt neer op 2,5 tot 2,7 procent van de omzet. Dat is veel beter dan de vork van 0,5 tot 1,75 procent die het management eerder gaf.

De update werd door beleggers gesmaakt. Het aandeel HelloFresh klom tot 14 procent hoger en bereikte ’s ochtends een nieuwe topkoers van 23,5 euro. Het aandeel sloot uiteindelijk af op 21,2 euro. Het bedrijf is 3,4 miljard euro waard.

Die koersopstoot moet sommigen ten huize Samwer groen doen zien. Rocket Internet heeft geen aandelen van HelloFresh meer. De start-upfabriek bracht het bedrijf in 2017 naar de beurs tegen 10,25 euro per aandeel, maar kon toen nog niet cashen. Dat deden de Duitsers een jaar later wel. Ze verkochten een pakket aandelen voor 12,3 euro per aandeel, goed voor 150 miljoen euro. Begin 2019, toen de koers een dieptepunt bereikte, meldde Rocket nog een verkoop.

Het grootste pakket aandelen, 43,7 miljoen stuks (een belang van bijna 30 procent) verkochten ze in mei vorig jaar. Ze kregen er amper 8 euro per aandeel voor. Een blik op de koersgrafiek leert dat dat bijna de slechtst mogelijke timing was, want kort daarna schoot de koers als een raket omhoog.

De verkoop in mei leverde Rocket 350 miljoen euro op. Als ze die berg aandelen nog hadden, was die een veelvoud waard. Tegen pakweg 23 euro weegt dat belang 1 miljard euro. Conclusie: de Samwers zijn goed in het opzetten van bedrijven, maar moeten hun groene vruchten wat langer laten rijpen voor ze ze willen plukken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie