Later deliveren

©AFP

Vorig jaar boekte de maaltijdbezorger Deliveroo in België drie keer meer omzet dan in het jaar ervoor. Het snelgroeiende e-commercebedrijf verkocht voor 8,9 miljoen euro voeding aan Belgen. Hoeveel de winst of het verlies van het van oorsprong Britse bedrijf bedraagt, is niet duidelijk. In 2016 boekte Deliveroo België 4 miljoen euro bedrijfsverlies.

Winst maken interesseert Deliveroo momenteel dan ook niet. Het bedrijf investeert volop in de hoop zo populair te worden dat het over enkele jaren wel winst kan maken. Dat is een veelgevoerde strategie van internetbedrijven die hun sector op hun kop willen zetten. Ook bedrijven als Zalando, Amazon en Bol.com verdienen niets of amper iets aan hun verkoopactiviteiten. Ze kopen als het ware marktaandeel.

Dat Deliveroo nog niet gestopt is met investeren, bleek toen het bedrijf gisteren aankondigde naar nieuwe Belgische steden uit te breiden. Vandaag kunnen mensen in Brussel, Gent, Mechelen, Leuven en Luik maaltijden bestellen via de app van Deliveroo. Als ze dat doen, krijgen restaurants die samenwerken met de start-up de opdracht om de maaltijd te maken. Die maaltijd wordt dan opgehaald door een van de zelfstandige fietskoeriers van Deliveroo die de ‘last mile’ naar de eetkamer van de klant overbrugt. Naar welke steden Deliveroo wil uitbreiden is nog niet bekend.

Voor zijn expansieplannen kreeg Deliveroo België in juni nog een stevig spaarpotje ter beschikking van het moederbedrijf. Dat pompte 11,2 miljoen euro in de Belgische divisie.

8,9 miljoen
De omzet van Deliveroo België steeg vorig jaar naar 8,9 miljoen euro.

De expansie moet snel gaan, want de markt waarin Deliveroo werkt, is een groot slagveld. Kenners zeggen dat per land slechts een tot twee spelers zullen overleven. In ons land neemt Deliveroo het op tegen Takeaway.com en Uber Eats. Dat de strijd hard is, bleek twee jaar geleden nog. Toen ging de Brusselse leveringsdienst Take Eat Easy failliet. Rocket Internet was een van de investeerders, maar de Duitsers trokken de stekker uit de Belgische dienst omdat de winst heel ver weg was.

Deliveroo investeert veel geld in kortingsacties en in zijn personeelsbestand. In België zijn er nu 39 werknemers, terwijl dat er twee jaar geleden nog maar 19 waren.

Let wel: het gaat om werknemers die tijdens de werkuren op een bureaustoel zitten en niet op een fietszadel. De koeriers van Deliveroo zitten niet in de cijfers vervat, want dat zijn zelfstandigen. De app werkt op een gelijkaardige manier als de taxidienst Uber. Net als Uber krijgt Deliveroo daarom veel kritiek van de vakbonden, maar ook van de overheid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content