Fietsenmaker Accell wijt zwakke cijfers aan het slechte weer. Maar dat verhult dat de opmars van de elektrische fiets, waarmee Accell weliswaar zelf scoort, financiële uitdagingen met zich meebrengt.

De Nederlandse fietsenfabrikant Accell heeft last van het weer of dat beweert hij althans.

In veel landen - Accell verkocht vorig jaar 1,6 miljoen fietsen in meer dan 70 landen - speelden de weersomstandigheden de verkoop van fietsen parten, liet het bedrijf uit Heerenveen weten. De grootste fietsenverkoper van Europa - bekend van de merken Batavus, Koga, Raleigh en Sparta - haalde in het derde kwartaal wel een hogere omzet, maar het resultaat volgde niet.

45 procent
Accell haalt 45 procent van zijn omzet uit e-bikes.

Door de lagere verkoop in de zomermaanden moesten aan het eind van het seizoen meer fietsen met korting worden verkocht om de voorraden op te ruimen. Dat drukte de winst, luidt het. In die mate zelfs dat men gerust van een winstalarm kan spreken.

Het resultaat zal uitkomen op het niveau van 2015, maar dat is ver verwijderd van de 10 procent groei waarop analisten hadden gespeculeerd. Dat deden ze omdat Accell in juli had aangegeven dat de winst ook in de tweede helft verder zouden stijgen. Niet dus.

De omzet voor het volledige jaar zou wel hoger uitkomen dan de 986 miljoen euro van vorig jaar. Gelukkig zijn er nog de e-bikes. De verkoop daarvan blijft stijgen, zegt Accell, zonder details vrij te geven. Ook in het eerste halfjaar vlogen de elektrische fietsen en masse de deur uit. De omzet uit de verkoop van e-bikes steeg toen met 39 procent.

©Mediafin

Elektrische fietsen zijn inmiddels goed voor 45 procent van de totale omzet. Vooral in Duitsland boert Accell goed. De Nederlandse fietsenfabrikant is in dit segment trouwens Europees marktleider. Het succes verwondert niet.

Een e-bike is niet langer het transportmiddel voor de moegetrapte 55-plusser die elektrische trapondersteuning tot 25 km/u nodig heeft. Het taboe is helemaal verdwenen. Dat hangt samen met de nieuwe ontwikkelingen, die draaien op volle toeren. De opmars van de ‘speed pedelecs’ - e-bikes met een krachtige motor en batterij die 45 km per uur halen - lijkt niet meer te stuiten.

De kopers zijn niet langer senioren maar sportievelingen die naar het werk willen fietsen in de plaats van in de file te staan. Ook voor ontspanning wordt de e-bike steeds meer salonfähig. Accell-concurrenten Trek en Merida ontwikkelden elektrische mountainbikes. Giant stelde onlangs zonder schroom een elektrische racefiets voor.

Ook de Belgen kopen almaar meer e-bikes en daar zitten ongetwijfeld Accell-merken tussen. Vorig jaar gingen bij de ongeveer 1.500 fietsenverkopers in ons land zo’n 450.000 fietsen over de toonbank. Een derde daarvan waren e-bikes. Een op de drie e-bikers is jonger dan 50.

Fietsenverkopers verdienen meer met e-bikes maar tegelijk slorpt de verkoop meer werkkapitaal op. De voorraden zijn duurder en ook de toelevering slorpt meer geld op. Dat vergt een efficiënt kostenmanagement en daarom is snel voorraden afbouwen heel belangrijk. Ook al moet dat soms met fikse kortingen en dus minder winst. Het aandeel Accell kreeg gisteren een dreun op de beurs.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud