De rekenmeester

Litouwse unicorn

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

‘Draag je het niet, verkoop het dan.’ Zelfs de Rekenmeester, die een hekel heeft aan shoppen en wiens kleerkast niet snel zal uitpuilen, is het opvallende reclameoffensief voor de marktplaatsapp Vinted niet ontgaan.

De reclame miste haar doel niet: eind augustus telde de digitale marktplaats voor tweedehands kleding in ons land 700.000 accounts op een potentiële doelgroep van 1,4 miljoen vrouwen tussen 15 en 34. De 700.000 Belgen behoren tot een groeiende groep van 37 miljoen Vinted-gebruikers in twaalf landen. Die genereren dit jaar een omzet van 1,3 miljard euro, tegenover 500 miljoen vorig jaar.

700.000
accounts
De app voor tweedehandskleding Vinted telt 700.000 accounts in België.

Om die groei vol te houden heeft CEO Thomas Plantenga net 128 miljoen euro extra gevonden bij investeerders. De operatie maakt van Vinted de eerste unicorn van Litouwen, zijnde een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is. In zijn beginjaren haalde Vinted - het werd in 2008 opgericht door de Litouwse Milda Mitkute en haar echtgenoot Justas Junaukas - al 55 miljoen op.

Het scheelde nochtans niet veel of de digitale marktplaats bestond niet meer. In mei 2016 kreeg de Nederlander Plantenga, die eerder al een ‘Airbnb voor boten’ had opgericht én verkocht, een telefoontje van het investeringsfonds Insight Ventures. Of hij geen advies kon geven over het redden van Vinted, dat op de rand van het faillissement stond. Plantenga zakte af van New York naar Vilnius, gooide de helft van de werknemers buiten, en het business model om.

Extra diensten

In plaats van de verkopers te laten betalen om iets op Vinted te plaatsen werd de app gratis. Plantenga voorzag wel in ‘extra diensten’. Vooral de koperbescherming bleek een schot in de roos. Elke koper betaalt 5 procent op het aankoopbedrag en een vast bedrag van 70 cent.

1,3 miljard aan verkooporders dit jaar klinkt natuurlijk gigantisch. Maar als middenstandszoon kan de Rekenmeester u melden dat de inhoud van de winkelkassa verblindt. Een winkelier kijkt niet naar zijn omzet, maar naar de brutomarge die hij daarop haalt: de centen waarmee hij kosten als personeel, huur, verwarming en promotie kan betalen.

Op een omzet van 1,3 miljard euro zal Vinted met de 5 procent van de kopersbescherming alleen al een brutomarge van 65 miljoen euro binnenrijven. Daar komt de 70 cent per verkooporder bovenop. Vorig jaar werd het nettoverlies van 42 miljoen euro omgebogen in een break-even.

Expansie

Doordat de drempel om iets te koop te zetten op Vinted bijna nihil werd - ook door de gebruiksvriendelijkheid van de app - hoopt het zijn omzet de komende jaren fors op te krikken. Want, hoe groter de omzet, hoe groter de brutomarge. Om dat te doen moet het - in een race tegen rivalen als United Wardrobe en The Next Closet - snel in zoveel mogelijk landen doorbreken. En dat kost handenvol geld. De 128 miljoen euro zal welbesteed zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie