Media Star Wars

©Bloomberg

Verrassende plotwending eind deze week in een van de spannendste soaps in medialand, met enkele van de machtigste spelers in de hoofdrollen. Donderdag verkondigde de grootste Amerikaanse kabelmaatschappij Comcast dat ze niet langer meedingt voor onder meer de film- en tv-studio van 21st Century Fox, het concern van de mediamagnaat Rupert Murdoch.

Zo komt een abrupt einde aan een wekenlange biedstrijd tussen Comcast, de eigenaar van de tv-zender NBC en de filmstudio Universal, en zijn rivaal Walt Disney. Dat Amerikaanse entertainmentconcern had Comcast overvleugeld met een bod van 71 miljard dollar op de entertainmentonderdelen van 21st Century Fox.

Disney wil de hand leggen op de filmportefeuille van Fox, waarin blockbusters als ‘Avatar’ en hitreeksen als ‘The Simpsons’ en ‘Family Guy’ zitten. Het is gepland dat de aandeelhouders van 21st Century Fox op 27 juli over de Disney-deal stemmen.

Dat Comcast en Walt Disney op de blockbusters en populaire tv-reeksen van 21st Century Fox verlekkerd zijn, heeft alles te maken met de neergang van de Amerikaanse betaaltelevisiesector én twee namen: Amazon en Reed Hastings, de topman van de Amerikaanse videostreamingdienst Netxflix. Allebei lokken ze almaar meer comakijkers weg bij de klassieke mediajongens.

14,75
De Amerikaanse kabelaar Comcast biedt 14,75 pond per aandeel van de Britse zender Sky.

In die nieuwe wereld mikken Comcast en Walt Disney op schaalvergroting en willen ze met miljardendeals hun contentportfolio uitbreiden in het bikkelharde gevecht om de kijker.

Het partijtje armworstelen over de sexy onderdelen van 21st Century Fox mag dan voorbij zijn, op een ander front woedt de strijd voort. Zo blijft Comcast verwikkeld in de wedloop voor de overname van een andere mediareus die al maanden aansleept: de Britse commerciële televisiezender Sky.

Die baat in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland en Italië betaaltelevisiezenders uit en telt 23 miljoen klanten. Sky is erg aantrekkelijk omdat het veel rechten op de immens populaire Britse Premier League-matchen bezit en er zo dus in slaagt veel tv-kijkers aan het scherm te kluisteren.

Onlangs verhoogde Comcast nog zijn bod op Sky naar 14,75 pond per aandeel, wat de Britse commerciële zender op 26 miljard pond (29,4 miljard euro) waardeert. Daarmee overtrof het een eerder bod van 14 pond per aandeel van 21st Century Fox, het concern van Murdoch. Dat heeft al een belang van 39 procent in Sky, maar wil dat uitbreiden tot een meerderheidsbelang.

Dat valt dan weer zwaar op de maag in het Verenigd Koninkrijk, waar de vrees leeft dat Murdoch te veel macht krijgt in de Britse nieuwsmedia.

Met andere woorden: ‘stay tuned’, want ook het Sky-feuilleton belooft nog spannend te worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content