Negatieve reclame

Negatieve reclame is ook reclame. De Rekenmeester wenst zich niet uit te spreken over de waarde van die volkswijsheid. Maar hij stelt wel vast dat de Chinese smartphone- en netwerkgigant Huawei bijzonder goed boert, ondanks alle negatieve publiciteit die hij te verwerken kreeg.

Huawei ligt al maanden onder vuur. De Amerikaanse autoriteiten beweren dat het Chinese regime via apparatuur van het bedrijf kan spioneren en stoken hun westerse bondgenoten op het bedrijf in de ban te slaan. Met wisselend succes. In Europa krijgt de Amerikaanse oproep niet bepaald veel navolging.

Ook in de cijfers is er geen spoor van de Amerikaanse boycotcampagne. Huawei is niet beursgenoteerd, maar het pakte gisteren toch uit met resultaten over het eerste kwartaal. Niet voor het eerst. Het gaat wel om cijfers die niet door een auditeur zijn goedgekeurd.

De omzet ging in het eerste kwartaal jaar op jaar 39 procent hoger, naar 179,7 miljard remnibi (23,8 miljard euro). Het tempo van de omzetgroei dit jaarbegin ligt al hoger dan dat over heel vorig jaar (+21%). Toen boekte Huawei omgerekend 94,5 miljard euro omzet.

+39 %
De omzet van Huawei ging er in het eerste kwartaal 39 procent op vooruit.

Exacte winstcijfers gaf het immer discrete bedrijf - dat sinds de Amerikaanse heksenjacht wel wat transparanter is geworden - niet prijs in de update. De nettowinstmarge in het eerste kwartaal lag ‘rond 8 procent’, wat zou neerkomen op omgerekend ongeveer 1,9 miljard euro nettowinst. De marge lag ‘iets hoger’ dan vorig jaar.

Het is moeilijk om de prestaties van Huawei te vergelijken met die van zijn sectorgenoten. Omdat het bedrijf zo discreet is over de cijfers en omdat het in meerdere sectoren actief is. Huawei heeft drie grote takken, die het vernoemt naar de klanten die ze bedienen. Er is de consumententak, de telecomoperatorentak en de bedrijventak.

De consumententak - die smartphones produceert en verscheept - is sinds eind vorig jaar de belangrijkste divisie bij Huawei, blijkt uit het jaarrapport. Hij telt mee voor 48,4 procent van de omzet. Huawei’s grootste concurrenten in de smartphonemarkt - koploper Samsung en nummer drie Apple - geven volgende week nog hun resultaten over het eerste kwartaal.

Een vergelijking tussen die drie bedrijven is ook steeds moeilijker. Huawei gaf gisteren prijs hoeveel smartphones het in het eerste kwartaal verkocht: 59 miljoen. Maar wie wil weten of dat meer is dan eeuwige rivaal Apple heeft daar het raden naar. De iPhone-producent uit Cupertino, Californië, rapporteert sinds enkele kwartalen niet meer hoeveel iPhones hij exact verkoopt omdat hij de focus meer op zijn dienstentak wil leggen.

Ook voor de netwerktak van Huawei, die apparatuur levert aan telecomoperatoren en eind vorig jaar meetelde voor 40,8 procent van de omzet, is vergelijken moeilijk. Het persbericht is ook daar qua cijfers aan de lichte kant. Huawei geeft alleen prijs dat het al 40 contracten heeft gesloten voor de uitrol van het supersnel mobiel internet 5G. Het verscheepte ook al 70.000 5G-netwerkstationnetjes. Ericsson, die andere netwerkspeler, geeft pas donderdag cijfers.

Huawei maakt zo gebruik van zijn voordelen als privaat bedrijf: het licht een tipje van de sluier, net genoeg om prijs te geven dat het ondanks alle negatieve publiciteit vooruitstormt. Maar de exacte dynamiek en de vergelijking met sectorgenoten is moeilijker te lezen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie