Nepvleeseuforie

©Kristof Vadino

De Chinees-Amerikaanse handelsoorlog hield deze week ook lelijk huis bij de Amerikaanse techbedrijven die onlangs hun opwachting maakten op de beurs. Het aandeel van de taxiapp Uber verloor maandag 11 procent, dat van concurrent Lyft 5,7 procent.

Eén aandeel blijft tegen de stroom in roeien: dat van Beyond Meat, de Amerikaanse hightechproducent van plantaardige hamburgers die sinds 2 mei op Nasdaq noteert. Al op dag één nam het aandeel met een groei van 163 procent een vliegende start en het blijft maar voortrazen. Gisteren kostte het Beyond Meat-aandeel 80 dollar, 220 procent meer dan de intekenprijs van 25 dollar.

Door die nepvleeseuforie kleeft er al een beurswaarde van ruim 4,8 miljard dollar op het Californische bedrijf. Op het eerste gezicht is dat verwonderlijk, als je afgaat op de achterliggende cijfers.

+220%
Gisteren kostte het Beyond Meat-aandeel 80 dollar, 220 procent meer dan begin mei.

Vorig jaar draaide Beyond Meat een omzet van 87,9 miljoen dollar (weliswaar fors meer dan de 32,6 miljoen dollar van 2017) en boekte het een verlies van 30 miljoen dollar, net als in 2017.

Het zal de aandeelhouder worst wezen. Op de dag van de beursgang was de vraag naar het aandeel dertig keer groter dan het aanbod. De Beyond Meat-believer rekent zich graag rijk in de toekomst, nu vegetarisme en veganisme een hoge vlucht nemen.

De sterren staan gunstig. In Amerikaanse supermarkten steeg de verkoop van vleesvervangers vorig jaar met 19 procent naar 878 miljoen dollar.

Maar Beyond Meat heeft het speelveld niet voor zich alleen. Begin deze week raakte bekend dat concurrent Impossible Foods 300 miljoen dollar ophaalde om de vraag naar zijn nepvlees te kunnen bijhouden, waardoor de teller in totaal al op 750 miljoen dollar staat. Impossible Foods sloot eerder een deal met Burger King om zijn plantaardige Whopper-variant te testen in meer dan vijftig restaurants. Die valt zo in de smaak dat de fastfoodketen de Impossible Whopper tegen het eind van het jaar overal wil serveren in de VS.

Beyond Meat verkocht naar eigen zeggen wereldwijd al 25 miljoen exemplaren van zijn vlaggenschip, de Beyond Burger. In ons land wordt die geserveerd in de restaurantketens Greenway en Ellis en hij ligt in de rekken van Albert Heijn en Delhaize.

Of Beyond Meat de hooggespannen verwachtingen kan inlossen, staat of valt met zijn overtuigingskracht om ook verstokte vleeseters overstag te doen gaan voor de hipsterburger.

Niet dat u er zich ook maar enigszins aan moet spiegelen, maar De Rekenmeester - niet vies van een stuk rood vlees - vond zijn eerste Beyond Burger-ervaring in de Gentse Greenway al aardig in de buurt komen van de ‘real deal’. De sappige beet bleek verrassend bloederig. Of wat je zoal vermag met een geut bietensap en een scheut Silicon Valley-vernuft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie