De rekenmeester

Nieuwjaarsbrieven

Het echte verhaal achter de cijfers

Beloftes maken voor de lange termijn is makkelijk, ze nakomen is veel moeilijker. De Tijd duikt in het archief en gaat na of bedrijven zich houden aan hun beloftes voor 2020.

Drie jaar geleden deed het postbedrijf Bpost zijn beleggers beloften op een beleggersdag. Die komt het niet allemaal na. De beursgenoteerde facteur verwachtte dat het aantal verwerkte pakjes fel zou stijgen. In 2020 zou het aantal binnenlandse pakjes 75 procent hoger liggen dan in het referentiejaar 2015, zei de toenmalige topman Koen Van Gerven aan de beursanalisten.

Het ging nog sneller dan gedacht. Vorig jaar al maakte Bpost de prognose waar. Het verwerkte toen elke dag gemiddeld 235.000 binnenlandse pakjes, terwijl dat er drie jaar eerder 126.000 waren.

Vanwaar de groei komt, is bekend: webwinkels als Bol.com en Zalando groeiden de afgelopen jaren in een verschroeiend tempo. De klassieke winkelketens richtten ook hun eigen webwinkels op.

75%
verwerkte pakjes
Het aantal pakjes dat Bpost verwerkt, lag vorig jaar al 75 procent hoger dan in 2015. Dat doel moest pas in 2020 worden gehaald.

Een andere belofte lijkt intussen wel onhaalbaar, en die is veel belangrijker voor de beleggers. Van Gerven beloofde dat de brutobedrijfswinst (ebitda) in 2020 zou stijgen naar 620 miljoen euro. Analisten denken dat het bedrijf in het huidige boekjaar 557 miljoen euro brutobedrijfswinst zal boeken. De winst ligt lager dan de 583,6 miljoen van 2015 en de kloof met dat doel is groot.

Een e-commercepakje sturen is duurder dan een brief en dus is meer winst maken met almaar meer pakjes geen sinecure. Pakjes zijn logger dan brieven en bovendien is de concurrentie met andere spelers als PostNL, DPD en DHL moordend. Voor de brievenpost heeft Bpost een pseudomonopolie.

Bpost dacht de klus te klaren met stijgende inkomsten en een strikt kostenbeheer. Ook fusies en overnames moesten ‘een winstgevende bijdrage’ leveren.

Vooral bij dat laatste liep het mis. Terwijl Van Gerven zijn beloftes maakte op de investeerdersdag probeerde hij zijn Nederlandse concurrent PostNL over te nemen. Maar dat mislukte.

Een jaar later lukte een andere grote overname wel: die van het Amerikaanse Radial. Bpost telde 700 miljoen euro neer voor de kleine rivaal van e-commercereus Amazon. Waarnemers waren sceptisch: welke schaalvoordelen zou het pakjesbedrijf aan de overkant van de oceaan opleveren?

Ze kregen gelijk. De overname werd een mislukking. ‘Radial is commercieel bijna dood, we moesten dat helemaal heropstarten’, zei Van Gerven in mei.

Ook in het derde kwartaal van dit jaar verloor Radial klanten en bleef het verlieslatend. Het bedrijfsverlies bedroeg 8,6 miljoen euro.

Maar dat moet in de komende jaren veranderen. Bpost deed intussen een nieuwe belofte. Tegen 2022 moet Radial 100 miljoen dollar bijdragen aan de ebitda van Bpost.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie