Noodtoeslag

©BLOOMBERG NEWS

Soren Skou, de voorzitter van ’s werelds grootste containerrederij Maersk, verklaarde midden vorig jaar dat er nog hobbels op de weg liggen, maar dat de marktvooruitzichten voor de containersector de beste zijn sinds 2010. Hij deed dat nadat ook andere containerrederijen betere resultaten hadden gepubliceerd.

Het lijkt er echter sterk op dat Skou voor zijn beurt heeft gesproken. Gisteren stuurde het nummer vijf in de wereld - de Duitse containerrederij Hapag-Lloyd - een winstwaarschuwing uit. Het aandeel kreeg een klap van 22 procent. Ook Maersk ging 5 procent lager. De resultaten voor dit jaar zullen lager zijn dan verwacht, waarschuwde Hapag-Lloyd. Dat heeft voor een deel te maken met de stijging van de olieprijs, die op het hoogste niveau sinds 2014 staat.

Een hogere olieprijs doet de scheepsbrandstofprijzen stijgen, en brandstof is nog altijd een van de belangrijkste kostenposten voor rederijen. Sinds begin dit jaar stegen de bunkerprijzen, zoals die in het jargon heten, met meer dan 20 procent, en rederijen lijken niet in staat die toename met kostenbesparingen te compenseren. Want ook de vrachttarieven groeien niet zoals verhoopt. De tarieven om een container van Azië naar Europa te verschepen lagen in april zelfs lager dan een jaar geleden. Onder meer door de aanhoudende overcapaciteit van schepen en de bikkelharde concurrentie, ondanks de vele overnames en fusies van de afgelopen jaren.

Ondertussen zijn de vrachttarieven lichtjes gestegen. Maar de 850 dollar die containerrederijen nu gemiddeld krijgen om een container te verschepen van West-Europa naar China, is nog onvoldoende om de hogere brandstofkosten te compenseren.

Grote spelers als Hapag-Lloyd, Maersk, MSC en CMA CGM voerden begin deze maand een ‘noodtoeslag’ in van 120 dollar per container. Tot grote ontevredenheid van de verladers, de bedrijfsklanten van de rederijen. Maersk heeft al laten weten dat het de toeslag pas afschaft als de bunkerprijs onder 370 dollar per ton komt. Nu schommelt die rond 400 dollar. Stijgt hij naar 530 dollar, dan wordt de toeslag verdubbeld.

Ondertussen bestellen de grote rederijen steeds grotere schepen, mastodonten die tot 22.000 containers aan boord kunnen nemen. Dat zal de kosten van de transportketen evenwel maar beperkt doen dalen omdat de rederijen meer moeten betalen om die reuzenschepen in de havens te lossen en te laden. Toch verwacht de sector dat de vraag en het aanbod van schepen dit jaar meer in balans zal zijn dan in de afgelopen jaren, met 2016 als dramajaar. Met dank aan de economische groei.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content