Advertentie

Omzetboost

©BELGAIMAGE

Een dividend moeten beleggers van de Duitse beursgenoteerde start-up HelloFresh niet meteen verwachten, maar de leverancier van online bestelde maaltijdboxen is in de eerste drie maanden van dit jaar wel fors gegroeid. Het aantal actieve klanten, die in het eerste kwartaal minstens één box hebben besteld, steeg met 61,7 procent naar 1,88 miljoen. Dat aandikkende leger gaf in totaal 295,6 miljoen euro uit aan dozen met daarin recepten en de bijbehorende ingrediënten. Dat is een stijging van 44 procent.

De groeicijfers waren voor het management van het Duitse bedrijf een reden om aan te kondigen dat HelloFresh over heel 2018 wellicht harder zal groeien dan oorspronkelijk gedacht. De prognose van de omzetgroei wordt verhoogd naar 30 tot 35 procent, wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten. Dat klinkt goed, maar het impliceert dat HelloFresh over het hele jaar dus minder hard zal groeien dan in het eerste kwartaal. Dat schrijft de directie toe aan seizoenseffecten. In de zomer hebben mensen blijkbaar meer inspiratie en kopen ze minder maaltijdboxen.

Duidelijk is dat groei net als in de afgelopen jaren het allerbelangrijkste blijft voor HelloFresh. Door massaal ronselaars de straat op te sturen die - gul met kortingen strooiend - mensen proberen te overtuigen klant te worden, verliest het bedrijf miljoenen. Waardoor critici de sceptische vraag stellen: ‘Kan HelloFresh ooit winstgevend worden? Zal het niet massaal klanten verliezen als de marketinginspanningen ooit drastisch verminderen?’

Ook de Rekenmeester kan die vraag niet beantwoorden. Wel ziet hij dat HelloFresh er net als in heel 2017 in slaagt zijn verlies te verkleinen. In het eerste kwartaal kromp de aangepaste operationele kasstroom met 26,7 procent naar minus 21,7 miljoen euro. De directie van de start-up herhaalt haar belofte dat ze dat verliescijfer in het vierde kwartaal van dit jaar tot nul zal hebben teruggebracht.

44%
De omzet van HelloFresh is met 44 procent gestegen.

Dat doel wil HelloFresh bereiken door zijn groeiende klantenportefeuille te gebruiken als hefboom om de winst op te krikken. Hoe meer klanten, hoe meer de kosten per klant dalen.

Daarnaast lanceert HelloFresh enkele opvallende initiatieven. Het experimenteert met de verkoop van zijn maaltijdboxen via klassieke supermarkten. Ze moeten niet op voorhand besteld worden en kunnen zo uit het rek genomen worden. In het Verenigd Koninkrijk zijn de HelloFresh-boxen sinds maart in enkele tientallen winkels van Sainsbury’s, ’s lands op een na grootste supermarktketen, te koop.

Bij ons liggen de dozen sinds een paar weken in enkele winkels van Delhaize. Toch moeten we niet verwachten dat het HelloFresh-logo massaal opduikt in de supermarkt. HelloFresh liet gisteren uitschijnen dat het experiment een leuk extraatje is, maar geen kernactiviteit.

De klassieke supermarkt lijkt eerder een bedreiging voor HelloFresh. Ketens als Colruyt, Delhaize en Carrefour hebben in de afgelopen jaren eigen maaltijdboxen gelanceerd. Om die initiatieven voor te blijven moet HelloFresh fors blijven investeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud