De rekenmeester

Ook boze vogels worden oud

Het echte verhaal achter de cijfers

Nieuwsmanager Tech & Media

Tien jaar lang hebben ze voor hun eigenaar, het Finse Rovio, gouden eieren gelegd. Maar nu lijkt hun leeftijd de Angry Birds toch in te halen. Dat is toch wat de Rekenmeester leest in de winstwaarschuwing die Rovio gisteren uitstuurde en die het aandeel meer dan 20 procent deed kelderen.

Rovio liet zijn aandeelhouders weten dat de inkomsten uit ‘oudere games en merklicenties’ tegenvallen, waardoor zowel de omzet als de winstmarges in de tweede jaarhelft lager zullen uitvallen dan verwacht. In het slechtste geval dreigt Rovio een derde minder winst over te houden dan aangegeven.

Het winstalarm - het tweede al in anderhalf jaar - bevestigt wat al een tijdje duidelijk was: het format met de kleurige, boos kijkende vogels heeft zijn beste tijd gehad. Angry Birds was in 2009 een van de eerste smartphonegames die wereldwijd furore maakten. Veel had het spelletje niet om het lijf: de uitdaging bestond erin groene varkens te bekogelen met vogels.

Het ‘freemium’-verdienmodel achter het spelletje bleek wel revolutionair. Angry Birds zette de toon voor een nieuwe generatie mobiele ‘casual games’. Die kon je gratis downloaden op je telefoon en ze waren ideaal om dode momenten te vullen tijdens een treinrit of een saaie vergadering. Na een tijdje waren miljoenen spelers zo verslingerd dat ze ook bereid bleken hun kredietkaart boven te halen om allerlei extraatjes te kopen, zoals uitbreidingen of hulpmiddelen waarmee je meer punten kon scoren.

85 %
85 procent van de inkomsten komt van vijf spelletjes in het Angry Bird-thema.

De vogels werden ruim 3 miljard keer gedownload en schepten jarenlang poen voor hun Finse bedenkers. Behalve games kwamen er tekenfilms, tv-reeksen, stripverhalen en zelfs heuse pretparken met Angry Birds als uithangbord.

Maar er zit sleet op de formule. Het ‘freemium’-model is niet dood, maar de hyperconcurrentie - zowel van andere games als van ander entertainment - maakt het veel moeilijker om nog een grote hit te scoren. Bovendien leveren de afgeleide producten zoals films steeds minder geld op.

Niet dat ze het bij Rovio niet proberen. Het bedrijf heeft een tiental games in de pijplijn, de tweede Angry Birds-film werd vorige maand uitgebracht en er wordt fors geïnvesteerd om nieuwe spelers aan te trekken. Van elke 3 euro die Rovio aan zijn games verdient, wil het voortaan 1 euro uitgeven aan marketing.

Maar koken kost geld. De kosten lopen op, terwijl de gevederde kaskoeien steeds minder opleveren en het bedrijf er maar niet in slaagt een nieuwe hit te scoren. Zowat 85 procent van de bruto-inkomsten is afkomstig van een handvol spelletjes, allemaal opgehangen aan de Angry Birds.

Beleggers die uit sympathie voor de kleurige vogels hun geld in de beursintroductie van het bedrijf hebben gestopt, bijna twee jaar geleden, hebben daar minder plezier aan beleefd dan aan het spelletje zelf. Van de intekenprijs van 11,50 dollar blijft vandaag minder dan de helft over.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie