De rekenmeester

Op de goede weg

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

De jongste maanden regent het negatieve berichten over de autosector. De Chinese automarkt, de grootste ter wereld, boert achteruit. In Europa worden autoaankopen uitgesteld door de strengere uitstoottesten en vragen over de brandstof. En de harde brexit hangt als een zwaard van Damocles boven de Duitse en Franse autofabrieken.

Het was dus een serieuze verrassing dat de Franse bandenfabrikant Michelin voor 2018 met veel beter dan verwachte cijfers kwam dankzij een sterk jaareinde. Is Michelin dan niet afhankelijk van de verkoop van nieuwe wagens? Steeds minder, zo blijkt.

De verkoop van banden voor personenwagens en vrachtwagens is in de tweede jaarhelft licht gedaald, maar bij de afdeling specialiteiten was er een toename van 6 procent. De naam ‘specialiteiten’ is een verzamelbak voor allerlei niches, van moto’s en vliegtuigen tot tractoren en graafmachines. De grootste vooruitgang werd geboekt in de divisie mijnbouw. Michelin levert banden voor voertuigen die ingezet worden bij de winning van grondstoffen. De mijnbouwers bestelden meer omdat het hen economisch voor de wind gaat. Alles samen leverde dat een licht hogere omzet van 22 miljard euro op.

Maar dat is niet de enige reden waarom het aandeel van Michelin gisteren meer dan 10 procent klom en de aandelen van concurrerende toeleveranciers en autofabrikanten volgden. Cruciaal is dat Michelin zijn producten niet heeft moeten braderen om marktaandeel te winnen. Het bedrijf dat er prat op gaat dat het premiumproducten maakt, kan hogere prijzen vragen. De operationele marge steeg tot 12,6 procent van de omzet. De courante operationele winst ging met 1,2 procent vooruit tot 2,8 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten was dat zelfs 11 procent meer. Voor de aandeelhouders kan er wel een etentje in een door Michelin aanbevolen restaurant van af, want het dividend, dat al meer dan verdubbeld is sinds 2010, stijgt 4 procent.

+6 %
In de tweede jaarhelft verkocht Michelin 6 procent meer banden voor mijnbouwvoertuigen en andere ‘specialiteiten’.

De cijfers zullen met interesse bekeken worden in Zwevegem, de thuisbasis van Bekaert. De beursgenoteerde staaldraadproducent is een belangrijke leverancier van de staalkoorden die de banden van Michelin en zijn concurrenten meer sterkte geven. Het is alleen de vraag of de stijgende winstmarges van Michelin niet ten koste gingen van de leveranciers. De Franse groep heeft besparingsplannen die de winstmarges tegen 2020 moeten opkrikken, maar hun vruchten al afwerpen.

Michelin timmert ook hard aan de weg om minder afhankelijk te worden van banden. Het biedt serviceoplossingen voor vlootbeheerders en nam vorig jaar Fenner over, een producent van transportbanden en andere versterkte polymeren. Daarmee zette het een eerste belangrijke stap.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie