De rekenmeester

Opruimen geblazen

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

De autosector heeft dit jaar een speciale variant van het estafettespel bedacht. Twee weken nadat Audi-CEO Rupert Stadler eind oktober de gevangenis van Augsburg mocht verlaten, belandde zijn Renault-collega Carlos Ghosn in een Japanse cel.

Stadler werd in juni gearresteerd voor zijn rol in Dieselgate bij de Volkswagen-groep. Audi stelde Bram Schot aan als interim-baas. Deze week besliste de Beierse autobouwer na lang dralen dat de Nederlandse verkoopdirecteur definitief de nieuwe CEO wordt.

Op 1 januari begint voor de 57-jarige Nederlander het opruimwerk in Ingolstadt. Zijn eerste werf is het opkrikken van de rampzalige verkoopcijfers. In de EU werden in de eerste elf maanden van 2018 12 procent minder Audi’s ingeschreven dan vorig jaar, bleek gisteren uit cijfers van de Europese automobielorganisatie ACEA. Ook in België krijgt het merk klappen. Tussen januari en november werden hier amper 27.776 Audi’s ingeschreven, 12,8 procent minder dan vorig jaar.

Ook BMW en Mercedes kenden een lastig jaar. Maar omdat hun verkoop maar 5 procent daalde, ziet Audi zijn marktaandeel verder zakken. Het marktleiderschap in het premiumsegment, dat Audi tot 2012 kon claimen, is verschrompeld tot een verre droom.

12,8%
In de eerste elf maanden van 2018 zijn in België 27.776 Audi’s ingeschreven, 12,8 procent minder dan vorig jaar.

De zwakke verkoop is deels te wijten aan de tamme reactie van Audi op de invoering van de Europese uitstoottest WLTP. Op 1 september 2018 moesten alle auto’s in Europa aan die nieuwe homologatietest voldoen. Terwijl BMW zijn huiswerk al begin dit jaar rond had, was twee derde van de motorvarianten bij Audi begin oktober nog altijd niet gehomologeerd.

Tussen begin september en begin december waren daardoor tal van Audi-modellen niet leverbaar. Het resultaat blijkt uit Audi’s Belgische inschrijvingscijfers: -75 procent in september, -64 procent in oktober, -50 procent in november.

Tegelijk zitten tal van belangrijke modellen in een overgangsfase, wat vaak tot een dip in de verkoop leidt. De populaire kleine A1, die tot voor kort in Brussel werd gebouwd, kreeg onlangs een facelift. Volgend jaar komt Audi’s eerste elektrische auto, de SUV e-tron uit Vorst, met een fikse vertraging op de markt. Die moet opnieuw schot in de zaak brengen.

In Ingolstadt moet CEO Schot tegelijk de ronddwalende spoken van Dieselgate in bedwang houden. Toen de VW-groep in 2015 opbiechtte ‘sjoemelsoftware’ te hebben geïnstalleerd in 11 miljoen dieselauto’s, werd snel duidelijk dat de fraude aan het brein van Audi was ontsproten. VW’s premiumdochter bedacht de techniek om de uitstoot van zijn zware tanks, zoals de Q7, te verdoezelen.

Aanvankelijk hield de bedrijfstop vol niets over het gesjoemel te weten. Maar die strategie keert zich genadeloos tegen Audi. Almaar meer lagere ingenieurs getuigen tegenover de Duitse justitie hoe de fraude werkelijk in elkaar zat. Bij Audi zit de schrik erin en rollen de boetes binnen. Net nu het bedrijf inkomsten misloopt door de ingezakte verkoop.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie