De rekenmeester

Overnamerestanten

Het echte verhaal achter de cijfers

Journalist Ondernemen

De balans van een mediabedrijf is een stille getuige van de turnaround die de sector de jongste jaren maakte. Dat blijkt uit de jaarverslagen van de drie grote Belgische mediagroepen (DPG Media, Mediahuis en Roularta), die in mei op het bureau van de Rekenmeester belandden.

Mediabedrijven zijn steeds minder drukkers van kranten, en almaar meer de producenten van nieuwssites. Alles wat niet tastbaar is, weegt steeds zwaarder door. Er zijn nog materiële vaste activa - zoals computers, gebouwen of drukkerijen. Maar het belang kalft af. Niet alleen hier. Bij het Duitse Axel Springer telt het immateriële al voor driekwart van de balans mee.

In de balans van het Belgische DPG Media (ex-De Persgroep) en Mediahuis kaapt een specifieke post de hoofdrol weg: ‘goodwill’. Goodwill is wat een bedrijf bij een overname boven op de boekwaarde betaalt. Bij bedrijven die een stevig overnameparcours hebben afgelegd, speelt goodwill een belangrijke rol.

De Belgische mediabedrijven zijn daar het typevoorbeeld van. DPG Media ging shoppen in België, Nederland en Denemarken, Mediahuis in België, Nederland en Ierland. De overname van een mediabedrijf bestaat per definitie uit weinig tastbare zaken. Je koopt een mediatitel en het klantenbestand.

+83 %
De goodwill - wat een bedrijf bij een overname boven op de boekwaarde betaalt - sprong vorig jaar 83 procent hoger bij De Persgroep.

DPG Media rondde in 2018 de volledige overname van VTM-moeder Medialaan af. Tegelijk telde het 150 à 200 miljoen euro neer voor de Nederlandse prijsvergelijker Independer. Dat vertaalt zich in de balans. De goodwill sprong 83 procent hoger, naar 664 miljoen euro. Dat is bijna de helft van de totale balans.

Rivaal Mediahuis deed vorig jaar geen grote overnames. De post ‘goodwill & immaterieel vast actief’ viel licht terug naar 510,6 miljoen euro. Het mediabedrijf nam afscheid van bepaalde merken, zoals de alternatieve nieuwssite GeenStijl. Toch vertegenwoordigt de ‘boekhoudkundige versie van lucht’ - zoals een collega goodwill noemt - nog 60 procent van de balans.

De mediabedrijven bekampen dat het hier gaat om ‘lucht’. Ze schrijven elk jaar een deel van de goodwill en het immaterieel vast actief af. DPG Media schreef vorig jaar voor 89 miljoen euro af. Dat heeft geen impact op de cash, het is een louter boekhoudkundige operatie.

Toch volgen de mediabedrijven de waardering van hun merken en ander immaterieel vast actief maar beter kort op. Daar kan Roularta van meespreken. Het bedrijf voerde midden vorig jaar een stevige afwaardering van bijna 70 miljoen euro door, toen bijna een derde van het balanstotaal. Roularta kon die operatie doorvoeren omdat het een meerwaarde boekte dankzij de verkoop van het belang in Medialaan. De resultatenrekening belandde zo maar licht in de min.

Bij Roularta waren een aantal scheeftrekkingen in de waardering van de merken geslopen. Het hanteerde bijvoorbeeld een ‘onbeperkte levensduur’ voor zijn merken, wat in de huidige digitale tijden misschien te optimistisch gedacht is. Het werkte ook met een ‘clustering’ van gelijkaardige merken, waarbij sterke merken zwakkere konden compenseren. Beide technieken gingen op de schop.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie