Parkeerkosten

De vliegtuigparking staat met een 50-tal toestellen helemaal vol, zodat Boeing de nieuwe vliegtuigen zelfs op de autoparking moet stallen. ©Photo News

520 miljoen dollar. Dat is de stevige factuur die de vliegtuigbouwer Boeing in de bus kreeg van de Chinese luchtvaartkoepel. China was het eerste land dat de 737 Max-toestellen aan de grond hield na de crash van zo’n toestel in Ethiopië afgelopen maart. De ramp is net als een eerdere crash in Indonesië wellicht te wijten aan een overijverige hoogteregelaar, een softwarefout.

De Chinese luchtvaartmaatschappijen hadden 96 toestellen van het gewraakte type in gebruik. Onder meer grote jongens als Air China, China Southern Airlines en Eastern Airlines zeggen dat ze door de ban veel vluchten moesten schrappen en door de uitgestelde leveringen van nieuwe Boeings dure vervangtoestellen moeten huren. Ze willen Boeing laten opdraaien voor de kosten. En omdat de Amerikaanse president Donald Trump Peking op stang jaagt met bijkomende handelsheffingen houden de staatsgestuurde bedrijven zich niet in.

De Chinezen zijn niet de enigen die bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer aankloppen. Ook Turkish Airlines, United Airlines, Flydubai en Ryanair zwaaien met schadeclaims. Ryanair heeft niet eens 737 Max-toestellen in zijn vloot, maar had er wel 135 besteld. De Ierse prijsvechter had erop gerekend vanaf deze maand met de eerste exemplaren te kunnen vliegen, wat de capaciteit en de productiviteit zou verhogen. Dat plan kan nu niet doorgaan.

Volgens de krant Irish Independent heeft Ryanair een deal gesloten met Boeing over een schadevergoeding van ‘honderden miljoenen euro’s’. Die smak geld hoeven de Amerikanen niet in een keer op tafel te leggen. Het bedrag wordt als korting verrekend op geld dat de vliegtuigbouwer nog tegoed had van Ryanair.

1.800
Een vliegtuig aan de grond kost zo’n 1.800 euro per maand aan onderhoudskosten.

Hoe hoog zullen alle claims samen uitkomen? Dat hangt vooral af van wanneer de 737 Max-toestellen, na de nodige software-updates, weer in de lucht mogen. De wereldwijde luchtvaartregulatoren schuiven nog geen datum naar voren. Maar uit indiscreties is af te leiden dat de belangrijkste speler, de Amerikaanse toezichthouder FAA, op eind juni mikt.

Dat zal voor Boeing geen dag te vroeg zijn. Als de 737-ban in het derde kwartaal van de baan is, zal de schadeclaimteller rond 1,4 miljard dollar uitkomen, becijferde de nieuwsdienst Bloomberg.

Intussen staan alle zowat 500 ‘Unglücksmaschinen’, zoals het weekblad Wirtschaftswoche de 737 Max-toestellen noemt, wereldwijd aan de grond. Het gaat om ongeveer 400 toestellen bij de luchtvaartmaatschappijen en een 100-tal bij Boeing zelf.

De vliegtuigbouwer weet er niet goed blijf mee, leidt Wirtschaftswoche af uit satellietbeelden van de Boeing-fabriek in het Amerikaanse Seattle. De vliegtuigparking staat met een 50-tal toestellen helemaal vol, zodat Boeing de nieuwe vliegtuigen zelfs op de autoparking moet stallen.

Een vliegtuig aan de grond kost gemiddeld zo’n 1.800 euro per maand aan onderhoudskosten, schat een expert. Vliegtuigen zijn immers gemaakt om te vliegen, en niet om maanden stil te staan. Of hoe voor Boeing de parkeerkosten de komende weken nog fors oplopen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie