Advertentie

POSTNL | Storm

Een postbus van PostNL. ©Photo News

‘Wij zijn PostNL en we hebben iets voor je’, leest de Rekenmeester in grote letters op de website van PostNL. Maar de kwartaalcijfers die het Nederlandse postbedrijf gisteren presenteerde, zijn geen leuk geschenk voor PostNLbeleggers.

Het bedrijf boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 870 miljoen euro. Dat is amper 6 miljoen meer dan een jaar voordien, en meer dan 25 miljoen onder de verwachtingen van de analisten. Ook de onderliggende bedrijfswinst (ebit) viel tegen. Die daalde tot 68 miljoen euro, tegenover 79 miljoen in het eerste kwartaal van 2016.

De redenen voor die tegenvallende cijfers bevinden zich zowel in de brieven- als in de pakjesafdeling. PostNL bezorgde in Nederland 10 procent minder brieven. Daarmee gaat de populariteit van de brief in Nederland nog sneller achteruit dan analisten vreesden. Bovendien hebben de concurrenten van PostNL op de geliberaliseerde Nederlandse postmarkt alsmaar meer succes. Dat zal alleen maar groeien door de verdere maatregelen die de Nederlandse concurrentiewaakhond ACM voorbereidt, en waarover PostNL zich ‘nog steeds bezorgd’ toont.

Door de zware volumedaling ging de omzet uit brieven 5 procent en de ebit met bijna 20 procent achteruit. Volgens PostNL is het mindere resultaat in het brievensegment hoofdzakelijk te wijten aan de onderliggende volumedaling. Maar bij de pakjesafdeling geldt die logica blijkbaar niet. Want hoewel het volume vervoerde pakjes dankzij de sterke e-commerce met 15 procent steeg, zakte de onderliggende bedrijfswinst (ebit) daar zowaar licht tot 28 miljoen euro. Hoewel PostNL meer pakjes vervoert, slaagt het er dus niet in om dat in winst om te zetten. En als klap op de vuurpijl moest PostNL nog toegeven dat zijn omzet en de volumes op de grote Duitse markt dalen.

-10%
PostNL zag het volume bezorgde brieven met 10 procent dalen in het eerste kwartaal.

Met die bar slechte resultaten viel een storm op de beurs niet te vermijden, zelfs al had CEO Herna Verhagen eerder aangekondigd dat de kwartaalcijfers zwakker zouden zijn. Het aandeel PostNL donderde gisterochtend tot 8 procent naar beneden, en eindigde uiteindelijk 6 procent lager.

De aandeelhouders van PostNL denken wellicht met heimwee terug aan het mislukte huwelijk met de Belgische concurrent Bpost. Bpost-CEO Koen Van Gerven wilde eind vorig jaar 5,75 euro per aandeel neertellen, maar zijn bod werd door de top van PostNL, onder zware druk van de Nederlandse regering, hautain afgewezen. Vandaag noteert het aandeel PostNL tegen 4,35 euro, een heel stuk onder de Bpost-prijs.

PostNL beloofde bij de afwijzing van Bpost zelf meer aandeelhouderswaarde te creëren. Maar daar komt voorlopig weinig van in huis. Hoe zouden de aandeelhouders reageren als Van Gerven opnieuw op de deur klopt met de boodschap: ‘Wij zijn Bpost en we hebben iets voor je?’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud