De rekenmeester

Primeurkapitein

Het echte verhaal achter de cijfers

Bent u een ongeduldige belegger die op geregelde tijdstippen geld naar zijn rekening wil zien stromen? En houdt u vast aan Belgische bedrijven? Dan kunt u Euronav proberen. De olietankerrederij, ooit opgericht door de familie Saverys, keert vanaf dit jaar elk kwartaal een dividend uit, in plaats van een interim- en een slotdividend.

Bij Amerikaanse bedrijven is een kwartaaldividend standaard. Ook grote multinationals als Shell, Unilever, ArcelorMittal - en zelfs de kleinere in Brussel genoteerde staalproducent Aperam - keren het uit. Maar voor een Belgisch bedrijf is het een primeur.

Euronav belooft dit jaar ook 80 procent van zijn nettowinst uit te keren. In mei wordt meegedeeld hoe hoog het dividend is. Elke aandeelhouder krijgt per kwartaal ook een vast bedrag van 3 dollarcent per aandeel.

Euronav houdt voor zijn berekening geen rekening met meerwaarden op de verkoop van schepen, wel met minwaarden. Niet onbelangrijk, want de rederij is al decennia in de weer met het kopen en verkopen van schepen. Met oudejaar nog verkocht de nieuwe Euronav-kapitein Hugo De Stoop drie supertankers voor 126 miljoen dollar, goed voor 23 miljoen dollar meerwaarde.

3
dollarcent
Euronav keert vanaf dit jaar een vast minimumdividend van 3 dollarcent uit.

De Stoop gebruikt dat geld om moderne schepen te kopen. Om zijn positie op de markt te behouden leaset hij de verkochte schepen terug.

De verjonging van de vloot is cruciaal. Sinds 1 januari gelden strengere milieuvoorschriften. Het zwavelgehalte van de rookgassen die uit de scheepsschouwen stomen, moet worden teruggedrongen van 3,5 naar 0,5 procent.

Sommige rederijen brengen daarom hun oude schepen - die op vervuilende zware stookolie varen - naar de schroothoop. Andere nemen hun tankers uit de vaart om er scrubbers op te zetten, wasinstallaties die de uitlaatgassen reinigen. Met een scrubber - kostprijs 3 tot 6 miljoen euro - kan een schip op zware stookolie blijven varen.

Veel rederijen vinden scrubbers te duur. Bovendien zet de installatie van een scrubber een schip al snel een maand op non-actief.

Door de strengere milieuregels loopt de jarenlange overcapaciteit op de markt - het teveel aan tankers - langzaam terug, wat de vrachttarieven een boost geeft. Begin dit jaar stegen de gemiddelde vrachttarieven voor een superolietanker naar 100.000 dollar per dag. Op sommige routes was het zelfs meer.

Voor Euronav ligt het break-even voor die VLCC’s op 27.000 dollar. Een stijging met 5.000 dollar maakt op jaarbasis een verschil van 112 miljoen dollar op het niveau van de brutobedrijfswinst.

Euronav kiest eerder voor zwavelarme fuel dan voor scrubbers. Om niet zonder voorraad te vallen heeft Euronav zijn Oceania - een mastodont van 441.000 ton - vol zwavelarme fuel geladen en gepositioneerd in Maleisië. Een slimme zet, zo bleek. De prijs van zwavelarme scheepsbrandstof is sindsdien met 50 procent gestegen. Goed voor 107 miljoen dollar winst. Of die in het dividend wordt meegerekend, is onduidelijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie