De rekenmeester

Rihanna Inc.

Het echte verhaal achter de cijfers

Journalist Ondernemen

Het moet zowat een unicum zijn: een 70-jarige Franse multimiljardair en een 31-jarige popster en creatieve en zakelijke duizendpoot van het eiland Barbados die samen de hoofdrol spelen in een persbericht en elkaar driftig complimenten toewerpen. Gisteren was het nochtans van dat: LVMH, het grootste luxehuis ter wereld en eigendom van Bernard Arnault, kondigde formeel aan dat Rihanna tekent voor een gloednieuw modehuis onder de vleugels van LVMH. Ze bevestigen daarmee informatie die al een tijdje de ronde deed.

De nieuweling onder de zowat 70 merken van LVMH wordt Fenty gedoopt, naar de familienaam van Rihanna, née Robyn Rihanna Fenty. Dat is geen gok: Rihanna ging al met LVMH in zee voor de lancering van haar eigen cosmeticalijn onder de naam Fenty Beauty. Het werd een weergaloos succes. Arnault zei begin dit jaar dat Fenty Beauty in 2018 al goed was voor ongeveer een half miljard euro omzet. En dat voor een merk dat pas in 2017 van nul begon. Met Fenty komen daar nu kleding, schoenen en accessoires bij.

Het eeuwenoude LVMH schrijft geschiedenis met de deal. Het zal merkwaardig genoeg de eerste keer zijn dat een modehuis van de groep wordt geleid door een vrouw. Fenty is bovendien de eerste modetak die in het imperium van Arnault uit het niets ontstaat sinds Christian Lacroix in 1987.

Arnault heeft goede redenen om in zee te gaan met een influencer van formaat als Rihanna, die alleen al op Instagram goed is voor 70 miljoen volgers. Door de concurrentie is het moeilijker geworden om nog overnames te doen en LVMH staat voor de taak ook jongere kopers te verleiden, al dan niet via sociale media. Met de steun van de popdiva kan Arnault een ander publiek aanspreken en groeien zonder zelf te gaan shoppen. Het is niet bekend hoeveel geld hij in Fenty investeert, maar het zijn zonder twijfel miljoenen euro’s.

500 miljoen
Fenty Beauty was vorig jaar goed voor ongeveer een half miljard euro omzet.

Rihanna is een van de bekendste en succesvolste popsterren, maar haar muziekcarrière is wat op de achtergrond geraakt. Haar recentste album dateert van drie jaar geleden en ze ging al een tijd niet meer op tournee. Haar fans volgen haar echter evenveel voor haar stijl. Ze is vaak te spotten op de rode loper, waar ze niet verlegen zit om een opvallend fashion statement. De modesite Net-a-Porter riep haar vorig jaar uit tot een van de best geklede vrouwen ter wereld.

Ze maakt bovendien al jaren furore als ondernemer en zakenvrouw. Naast Fenty en Fenty Beauty is er haar lingerielijn Savage X Fenty. Rihanna scoort ook verkoopsuccessen met haar eigen parfums en ze is aandeelhouder van de muziekstreamingdienst Tidal van collega Jay-Z. In de modewereld werkte ze mee aan collecties en projecten van onder meer Armani, Dior (LVMH) en Manolo Blahnik. Ze was zelfs een tijd aan de slag als creatief directeur bij het sportmerk Puma.

Toch verandert niet alles wat ze aanraakt in goud. Haar platenlabel Westbury Road Entertainment, het fotoagentschap A Dog Ate My Homework en het impresariaat Fr8me kwamen nooit echt van de grond. Dat belet niet dat het Amerikaanse rijkenblad Forbes haar vermogen waardeert op ruim 200 miljoen dollar (bijna 180 miljoen euro).

Rihanna blijft er bescheiden onder. In een post op Instagram dankte ze Arnault gisteren om te geloven in ‘dit kleine meisje van de linkerkant van een eiland’. ‘Dit is het bewijs dat niets onmogelijk is. Glorie aan God.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie