Rode lantaarn

©Bloomberg

Sneller, verder, extremer... Zulke woorden gebruikt Elon Musk graag. De topman van Tesla slaagt er al jaren in beleggers en auto- en technologiefanaten warm te maken voor zijn elektrische wagens en het groeiverhaal van zijn bedrijf. Maar maandag moest Musk door het stof en net als zoveel andere CEO’s van klassieke autoproducenten een zware herstructurering met banenverlies aankondigen. Musk schrapt 9 procent van de jobs, wat - afhankelijk van de bron - neerkomt op 3.000 of 4.000 banen. Zeg maar een Opel Antwerpen of Ford Genk.

Als lezer van deze rubriek weet u al langer dat Tesla traditioneel cijfers publiceert die even rood zijn als de meeste Model S-exemplaren. Voor een bedrijf in de opstartfase is dat niet verwonderlijk. Maar in plaats van te focussen op het rendabel assembleren van een of enkele modellen diversifieerde Musk naar zonnepanelen en thuisbatterijen, en opende hij de Gigafactory, een enorme batterijenfabriek.

Tesla gaat gebukt onder assemblageproblemen bij de Model 3, die in de voorverkoop een gigantisch succes was. Zijn sterk gerobotiseerde autofabriek kreunt onder wat hopelijk maar kinderziekten zijn. Musk wou eerder 500.000 wagens produceren in 2018, maar raakte in het eerste kwartaal niet eens aan 30.000 stuks, 2.300 per week.

Dat is een ramp, want hij liet eerder verstaan dat winst pas kan vanaf een productie van 5.000 wagens per week. Een cijfer dat min of meer overeenkomt met de productie van een fabriek als Volvo Car Gent.

9%
ontslagen
Tesla schrapt 9 procent van zijn personeelsbestand, maar zelfs erzonder is het minder productief dan concurrenten.

Om intussen iets te doen aan de zware verliezen haalt Musk de hakbijl boven. ‘Moeilijk maar noodzakelijk’, noemde hij de besparingsronde. Nu zult u zich afvragen hoe Tesla met nóg minder mensen dan wel zijn productiedoelstellingen kan halen. Musk verantwoordde de sanering door erop te wijzen dat het bedrijf door zijn snelle groei wat te veel dubbele functies had.

Als we Tesla vergelijken met andere nichefabrikanten, blijkt dat de productiviteit gemeten in aantal afgeleverde auto’s erg laag is. Porsche, Volvo Cars en Jaguar Land Rover (JLR) zijn in aantal werknemers erg gelijkaardig aan Tesla. Maar dat laatste assembleerde vorig jaar met ruim 100.000 stuks minder dan de helft dan Porsche. Volvo en JLR doen vijf tot zes keer beter. De omzetten die die fabrikanten per werknemer boeken, liggen fors boven die van Tesla. Zelfs met de aangekondigde herstructurering ingecalculeerd zit Musk op een giga-achterstand. Hij zal andere maatregelen moeten nemen om de kloof te dichten.

Tesla’s zijn dan wel sneller dan wagens van concurrenten, in winstgevendheid zijn ze de rode lantaarn. Volvo en JLR halen ruwweg 2.000 euro nettowinst per geproduceerde wagen. Met een verlies van ruim 16.400 euro per verkochte wagen kan Musk daar enkel van dromen. Om maar te zwijgen van de 12.700 euro netto die de groep Volkswagen opstrijkt bij elke verkochte Porsche.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content