De rekenmeester

Rondjes rijden met koffer vol geld

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Met zijn uitspraak ‘D’Ieteren is geen autogroep’, deed voormalig topman Axel Miller van de Belgische autoholding D’Ieteren drie jaar geleden bij veel mensen de wenkbrauwen fronsen. Miller had net een half miljard op tafel gelegd voor het Italiaanse Moleskine en iedereen vroeg zich af of men in het tweehonderd jaar oude ‘Huis D’Ieteren’ zot was geworden.

Een schriftjesbedrijf? In tijden van e-readers en smartphones? In hemelsnaam! Maar de ex-bankier was binnengehaald om D’Ieteren te diversifiëren - de import van VW-auto’s en het herstellen van autoruiten (Belron) was niet meer genoeg - en dat deed hij dan ook. Moleskine is gelukkig winstgevend.

Miller is ondertussen weg. Maar de familie D’Ieteren heeft de weg van de diversificatie - verder weg van de auto - niet verlaten. Integendeel. De directie maakte gisteren bekend dat ze de autotak op hetzelfde niveau brengt als de andere dochters Belron, Moleskine en D’Ieteren Immo. Die ingreep moet D’Ieteren Auto naar groei begeleiden, was de uitleg.

D’Ieteren lijkt zich daarmee volledig om te turnen tot een investeringsmaatschappij à la Ackermans & van Haaren. Die startte ooit met baggeractiviteiten als belangrijkste pilaar - en die draait nog altijd uitstekend - maar ze heeft de afgelopen decennia ook een grote bankenpoot en vastgoed- en energiedivisies uitgebouwd.

Gaat D’Ieteren een deel van zijn autotak - met 121 miljoen euro winst op een verkoop van 3,4 miljard euro vorig jaar de belangrijkste winstmachine - verkopen? Eerder deed het dat al met Belron. De kans is groot. Het autoglasbedrijf doet het sinds de instap van het Amerikaanse investeringsfonds CD&R - D’Ieteren cashte toen meer dan 1 miljard euro voor de verkoop van 40 procent - beter dan voordien.

Verwacht wordt dat de winst van de divisie dit jaar met minstens 30 procent kan stijgen. D’Ieteren Auto daarentegen zag de verkoop dalen en verwacht dit jaar slechts een lichte winststijging. Een nieuwe partner zou een boost kunnen geven aan de autodivisie zeker omdat die nu ook intern transparanter wordt gemaakt.

D’Ieteren zou het extra geld bovendien kunnen gebruiken voor de uitbouw van een nieuwe divisie. Als diversificatie blijft Moleskine met een omzet van 174 miljoen een dreumes binnen de groep, ook al groeide de winst vorig jaar met een kwart. D’Ieteren is op zoek naar iets ‘veel groter’.

Op de algemene vergadering in juni was de directie heel expliciet: ‘We willen een Europese kampioen kopen met grote ambities.’ Daarbij wordt vooral in de richting van Azië of Noord-Amerika gekeken . D’Ieteren heeft daarvoor 1,1 miljard euro veil. Het heeft dat geld na de verkoop van zijn Avis Europe- en Belron-belang gewoon in de schuif liggen. De verkoop van een deel van de autotak zou D’Ieteren nog meer poen opleveren.

De vraag is welke prooi D’Ieteren op het oog heeft. De zoektocht sleept al jaren aan. Twee keer al liep het mis. Dat deed Miller uiteindelijk de das om. Voor een ‘grote kampioen’ zal veel geld op tafel moeten worden gelegd, misschien meer dan gedacht. Dan komt de verkoop van ‘een stukje auto’ altijd van pas.

Sowieso is meer transparantie geen slechte zaak voor het aandeel. Analisten vinden het ondergewaardeerd. De ondernemingswaarde - de beurswaarde plus de schulden - bedraagt slecht 3,5 keer de brutobedrijfswinst en het aandeel noteert 48 procent beneden zijn intrinsieke waarde, klinkt het. Benieuwd wat het nieuwe Moleskine wordt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie