Rood knipperlicht

©BELGAIMAGE

Op 12 juni stuurde het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom een mededeling uit: ‘TomTom tekende een wereldwijde overeenkomst met Apple voor het aanleveren van kaarten en bijbehorende informatie. Er volgt geen verdere commentaar.’

De deal was welgekomen. TomTom stond aan de vooravond van een stevige terugval in zijn consumententak. Die verloor in vijf jaar, tussen het tweede kwartaal van 2013 en 2018, 45 procent van zijn omzet. De boosdoener warn de ‘navigatiebakjes’. Ooit waren die een vaste waarde in de auto, maar wie heeft ze nog nodig als je een iPhone met Apple Maps hebt?

Apple is dus een vreemde partner voor TomTom. Het vrat met de iPhone en Apple Maps mee aan de omzet van het Nederlandse navigatiebedrijf. Tegelijk is het, via de afname van kaartendata van TomTom, nog altijd een belangrijke klant van de Amsterdammers.

Dat bleek eind juni nog eens, toen de Amerikaanse technologiesite TechCrunch een opmerkelijk verhaal publiceerde over Apple Maps. Apple zou een complete hertekening van Maps plannen en daarbij niet langer vertrouwen op externe dataleveranciers zoals TomTom. De voorkeur gaat uit naar ‘firstpartydata’, gegevens die Apple dankzij de actieve iPhones krijgt. Beide partijen ontkenden relatief snel dat de deal op de helling stond.

-45%
In vijf jaar boerde de omzet van TomToms ‘bakjestak’ met 45 procent achteruit.

Na de publicatie van het artikel op 29 juni verloor het aandeel TomTom in enkele dagen tot meer dan 13 procent. De paniekerige beleggersreactie moet als volgt gelezen worden: de licentiedeal met Apple valt bij TomTom onder het hoofdstukje ‘Automotive & Enterprise’. Dat is het amalgaam van diensten dat TomTom levert aan de bouwers van alsmaar meer geconnecteerde, gepersonaliseerde en zelfs zelfrijdende auto’s.

Die tak was een van de twee lampjes op het dashboard die nog op groen stonden. Het andere is telematica, de poot die werkt rond het beheer van leasewagens voor bedrijven. In de resultaten van het tweede kwartaal, die TomTom gisteren presenteerde, gingen die twee afdelingen vooruit, met een omzetgroei van 6 (automotive) en 7 procent (telematics).

De consumententak is het lichtje dat rood knippert op het dashboard. In tegenstelling tot wat beleggers in de nasleep van de Apple-geruchten vreesden, blijven de andere twee TomTom-afdelingen overeind. Dat blijkt ook uit de verhoging van de jaarprognoses die TomTom gisteren aankondigde.

Voor het volledige boekjaar 2018 gaat TomTom uit van een omzet van 825 miljoen euro. Dat is meer dan de eerder geschatte 800 miljoen euro. De prognose ligt wel aanzienlijk lager dan de omzet gerealiseerd in 2017: 903,4 miljoen euro.

TomTom heeft dus nog lang nog geen veilige bestemming bereikt. Maar beleggers waren gisteren al lang blij dat het voertuig niet helemaal op de pechstrook is beland. Het aandeel koerste bijna 7 procent hoger en kwam weer op het niveau van voor de publicatie van het artikel over Apple Maps.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content