De rekenmeester

Saaie revolutie

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Het is wellicht het laatste waar u aan denkt als u online een citytrip naar Parijs boekt of snel-snel dat favoriete stuk speelgoed koopt waar uw kind al de hele dag om zit te zeuren. Maar terwijl u elektronisch aan het shoppen bent, wordt een hele keten in gang gezet waarbij tal van financiële spelers en technologiebedrijven samenwerken om die transactie zo efficiënt en veilig mogelijk af te ronden.

Als u uw betaalkaart bovenhaalt, is die wellicht van Bancontact, Mastercard of Maestro. Die bedrijven doen op hun beurt een beroep op ondernemingen die moeten verzekeren dat alles veilig verloopt en het geld daadwerkelijk op de rekening van de handelaar komt. In het jargon heten die specialisten ‘issuers’ en ‘acquirers’.

We zijn de eersten om toe te geven dat dat nu niet bepaald de meest sexy industrietak is. Maar nu de e-commercerevolutie onze manier van betalen helemaal overhoop heeft gehaald, is er net in deze wat muffe betaalbusiness een goudkoorts losgebarsten die tot voor kort niemand voor mogelijk achtte.

Dat bleek gisteren nog eens toen de Amerikaanse betaalspecialist Global Payments aankondigde dat het zijn land- en sectorgenoot Total System Services overneemt voor omgerekend ruim 19 miljard euro. Een gigantisch bedrag, maar het is nog niet eens de grootste deal die dit jaar werd afgesloten in de betaalbranche.

69 miljard
Sinds begin dit jaar vonden al 3 megafusies plaats in de betaalindustrie, samen goed voor een waarde van 69 miljard euro.

In januari bood het Amerikaanse Fiserv al 19,6 miljard euro voor First Data. Nog geen drie maanden later legde het eveneens Amerikaanse Fidelity National Information Services (FIS) maar liefst 30,4 miljard euro op tafel om het van oorsprong Britse Worldpay binnen te halen.

Ondertussen zijn betaalspecialisten ook bijzonder gegeerd bij beleggers. Enkele jaren geleden had wellicht maar een handvol investeerders gehoord van bedrijven als Ingenico, Wirecard of Adyen. Nu zijn de aandelen van die groepen al met respectievelijk 46, 53 en 21 procent in beurswaarde gestegen sinds Nieuwjaar.

Waarnemers verwachten niet dat de goudkoorts meteen gaat liggen. Dat heeft twee redenen. Allereerst ziet het ernaar uit dat de betaalindustrie de komende jaren nog fors zal stijgen. Met dank aan de e-commercerevolutie, maar ook aan PSD2. Die Europese richtlijn verplicht banken om derde partijen toegang te geven tot hun betaalrekeningen.

Volgens een recente studie van de consultant McKinsey was de markt voor betaalverkeer eind 2017 wereldwijd goed voor een omzet van 1.900 miljard dollar. Dat is een klim met 11 procent tegenover een jaar eerder en de verwachting is dat internationale betalingen tegen 2022 tot 2.900 miljard dollar zullen stijgen.

Begrijpelijk dus dat iedereen een deel van die koek wil. Al is dat niet evident, want de concurrentie in de sector is moordend. Om marktaandeel te winnen, ziet de markt zich meer en meer verplicht de tarieven die ze haar klanten aanrekent te verlagen. Maar omdat de winstgevendheid daardoor onder druk komt te staan, zien de betaalspecialisten zich genoodzaakt schaalgrootte na te jagen en op overnamepad te gaan. Uiteindelijk zullen daardoor maar een handvol gigantische partijen overblijven op het einde van de rit, waarschuwen experts.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie