De rekenmeester

Salesforce | AMBITIE

Het echte verhaal achter de cijfers

De rekenmeester, het echte verhaal achter de cijfers.

Wie wil weten wat de kernactiviteit van het Amerikaanse technologiebedrijf Salesforce is, moet alleen maar naar de beursticker op de koerstabellen in New York kijken: CRM. Salesforce is al zes jaar de onbetwiste marktleider voor CRM-platformen, waarmee bedrijven de relatie met hun klanten kunnen stroomlijnen.

Volgens projecties van de marktonderzoeker IDC palmde Salesforce in de eerste helft van vorig jaar een vijfde van die markt in (20,3%). De CRM-tak van Salesforce is uitgegroeid tot een blockbusterbusiness, blijkt uit de jaarresultaten die het bedrijf maandag nabeurs bekendmaakte. In het afgelopen - gebroken - boekjaar was de divisie goed voor 4 miljard dollar.

Maar met die enorme schaal stijgt de kans op een groeivertraging, wat ook uit de cijfers blijkt. De ‘sales cloud’-tak, die focust op het CRM-platform, groeide in het afgesloten boekjaar met 13 procent. Het jaar voordien was dat nog 16 procent. In het laatste kwartaal groeide de ‘sales cloud’-tak zelfs maar 11 procent.

Het signaal van een bredere groeivertraging? Niet noodzakelijk. Salesforce begon de voorbije jaren al hard te diversifiëren. CEO Marc Benioff legt zich het ambitieuze doel op om tegen het einde van het boekjaar 2023 - begin maart - af te klokken op 26 tot 28 miljard dollar omzet.

Dat is niet te onderschatten. Het gaat om ongeveer een verdubbeling van de omzet in vier jaar tijd: in het net afgesloten boekjaar boekte Salesforce 13,3 miljard dollar. Wie al eens in San Francisco was, de thuisbasis van Salesforce, weet dat Benioff graag groot denkt. Wie er ooit nog heen gaat: verwacht een skyline-overheersende Salesforce Tower en plan zeker een bezoekje aan het Salesforce Park.

Om het doel te halen, steekt Salesforce regelmatig nieuwe stuwmotoren bij. Het telde vorig jaar 6,5 miljard dollar neer voor het Amerikaanse technologiebedrijf Mulesoft. Dat bouwde een platform om data van bedrijven over verschillende platformen heen met elkaar te verbinden, waarmee het een concurrent van de Belgische dataspecialist Collibra is.

Investeren in nieuwe groeimotoren en ze uitbouwen is natuurlijk niet gratis. Salesforce toonde zich somberder dan analisten hadden verwacht over de winst dit jaar. Het bedrijf mikt op een winst van 66 tot 68 dollarcent per aandeel in het nieuwe boekjaar, terwijl analisten uitgingen van 84 dollarcent per aandeel. In het laatste kwartaal dook de brutowinstmarge al lager.

Voor Salesforce breekt tot 2023 een interessante evenwichtsoefening aan: de omzetgroei hoog genoeg houden, met investeringen buiten de klassieke CRM-business, zonder dat die de marges en de winst opvreten. Als het daarin slaagt, is het misschien tijd om de ‘CRM’-ticker op Wall Street te veranderen in iets anders.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie