De rekenmeester

Say Say

Het echte verhaal achter de cijfers

Toen Paul McCartney en Michael Jackson in het voorjaar van 1981 in de studio zaten voor de opnames van hun hit ‘Say Say’, besloot de ex-Beatle de King of Pop wat financieel advies te geven: ‘Als je snel geld wil verdienen, moet je investeren in muziekrechten.’ Niet slim van McCartney. Vier jaar later zou Jackson achter de rug van ‘Macca’ de publicatierechten op bijna 300 Beatles-songs kopen. Die anekdote moet de voorbije maanden ook meermaals de ronde hebben gedaan in Amerikaanse en Britse private-equitykringen. Want met de rente op een dieptepunt zien almaar meer grote investeerders muziekrechten als een ideaal middel om hun rendementen op te krikken.

Dat werd deze week nog duidelijk toen het Amerikaanse Providence Equity Partners aankondigde dat het samen met de platenmaatschappij Warner Music Groep een nieuw fonds opricht om in muziekrechten te investeren.

Het fonds, dat Tempo Music Investments heet, beschikt meteen over een stevige oorlogskas van 650 miljoen dollar (omgerekend zo’n 585 miljoen euro). Dat geld is grotendeels afkomstig van Providence Equity Partners, dat in België vooral bekend is als de groep die het Waalse kabelbedrijf VOO probeerde binnen te halen.

Van de naam Tempo is alvast niets gelogen: het fonds wist intussen de rechten binnen te halen op de songs van componisten als Jeff Bhasker, Shane McAnally en Ben Rector. Als u nu spontaan songs van Bhasker of McAnally begint te neuriën: chapeau. De Rekenmeester moest toch eerst even googelen om te achterhalen dat dat de componisten zijn achter ‘million sellers’ als Bruno Mars, Kanye West, The Black Eyed Peas of Sheryl Crow.

650 miljoen
dollar
Het Amerikaanse Providence en Warner Music investeren 650 miljoen dollar in een nieuw fonds voor muziekrechten.

Dat Providence zich nu op de muziekbusiness richt, is niet toevallig. Sinds het begin van de jaren 2000 kende de industrie een gigantische crisis, onder meer als gevolg van illegaal downloaden. Maar door de groeiende populariteit van streamingdiensten als Spotify of Apple Music is daar verandering in gekomen. Streaming is al goed voor 47 procent van de wereldwijde muziekverkoop, leren de recentste cijfers. Dat percentage zal nog verder stijgen, wat ook de waarde van de publicatierechten de hoogte injaagt.

Hoe lucratief die markt wel is geworden, valt te lezen in het halfjaarrapport van Hipgnosis Songs. Die groep, die werd opgericht door de oud-manager van Elton John en Iron Maiden, bezit ook de publicatierechten en de songcatalogus van artiesten als Beyoncé en Justin Bieber.

Lang geen slechte investering, zo blijkt. In de eerste jaarhelft zag Hipgnosis, dat op de beurs van Londen noteert, de waarde van die catalogus met ruim 5 procent stijgen. Inclusief dividenden die het bedrijf uitkeert, komt dat rendement zelfs uit op 7,45 procent. Een mens zou van minder beginnen te neuriën.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie