De rekenmeester

Schoonheidsfout

Het echte verhaal achter de cijfers

Redacteur Ondernemen

Geen idee wat er op de Spotify-afspeellijst staat als de steenrijke Duitse Reimann-familie samenkomt, maar ‘All This Useless Beauty’ van Elvis Costello zou geen slechte keuze zijn.

Via hun investeringsvehikel JAB hebben de Reimanns hun imperium de afgelopen jaren fors uitgebreid. De Duitsers maakten naam als aandeelhouder van Reckitt Benckiser, de Britse producent van onder andere Durex, Dettol en Strepsils, en van de koffiegigant Jacobs Douwe Egberts.

De voorbije jaren kwamen daar participaties bij in onder andere de frisdrankengroep boven Dr. Pepper, de Amerikaanse bakkerijketen Panera en de Britse uitbater van lunchrestaurants Pret à Manger. Afgelopen zomer betaalde JAB 1,2 miljard dollar voor de Amerikaanse dierenziekenhuisgroep Compassion First Pet Hospital.

Bij die overnames hanteert JAB vaak dezelfde strategie: meerdere bedrijven in dezelfde sector worden samengevoegd terwijl flink op de kosten wordt gelet. Later kan nog meer worden gecasht door die clusterbedrijven naar de beurs te brengen.

9 miljard
euro
Coty hoopt tot 9 miljard dollar op te halen met de verkoop van zijn professionele cosmetica.

Maar de reputatie van succesvolle overnamemachine dreigt een knauw te krijgen door de aanhoudende problemen bij JAB’s parfum- en cosmeticadochter Coty. De groep, die onder meer de parfums maakt voor Calvin Klein en Hugo Boss, zit al lang in het JAB-imperium. De grote sprong voorwaarts kwam vier jaar geleden. Toen legde Coty bijna 13 miljard dollar op tafel om een uitgebreid gamma van 43 schoonheidsproducten over te nemen van Procter & Gamble.

Met de deal, waarbij Coty onder andere de haarverzorgingsproducten van Wella verwierf, wilde JAB gevestigde waarden als Estée Lauder en L’Oréal naar de kroon steken. Zonder succes. Terwijl Coty fors inzette op cosmetica die op grote schaal kon worden verdeeld, zochten klanten steeds meer duurdere nicheproducten. Een probleem om u tegen te zeggen, want de ‘consumer beauty’-afdeling is goed voor ongeveer de helft van de 8,7 miljard dollar omzet die Coty vorig jaar draaide.

Dat beseffen de beleggers maar al te goed. Terwijl Estée Lauder en L’Oréal de voorbije vijf jaar respectievelijk 149 en 97 procent op de beurs wonnen, donderde Coty in dezelfde periode 27 procent lager.

JAB beseft al langer dat er werk aan de winkel is. Afgelopen zomer - Coty had net aangekondigd dat het het voorbije boekjaar voor 3,8 miljard dollar in het rood was gegaan - werd ruim 3 miljard dollar afgeschreven van de oorspronkelijke prijs waarvoor de P&G-producten waren overgenomen.

Om de winstmotor weer aan te zwengelen en de schuldenberg van 7,5 miljard dollar af te bouwen halen de Reimanns nu de grote middelen boven. Gisteren werd aangekondigd dat Coty de verkoop van zijn professionele producten voor haar- en nagelverzorging overweegt. Door merken als Wella en de OPI-nagellak van de hand te doen hoopt Coty 8 à 9 miljard dollar op te halen. Of dat voldoende cosmetica is om de reputatie van de Reimanns op te poetsen, valt af te wachten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie