Sexy Schnäppchen

Een Kia Picanto uit 2012 voor 4.750 euro of een twee jaar oude Fiat Panda voor 6.350 euro. Op de websites van de Berlijnse start-up Auto1 staan heel wat koopjes. Maar het bedrijf zelf is allesbehalve een ‘Schnäppchen’ (koopje). De Japanse telecom- en internetreus Softbank pompt via zijn technologiefonds Vision Fund 460 miljoen euro in het Duitse verkoopplatform voor tweedehandsauto’s.

De Japanners verwerven daarmee een vijfde van Auto1, wat het bedrijf op 2,9 miljard euro waardeert. De Berlijnse firma wordt zo de waardevolste Europese start-up na de Zweedse muziekstreamingdienst Spotify.

Dat kunstje zette Auto1 in amper zes jaar tijd neer. Het bedrijf werd in 2012 opgericht door Christian Bertermann, die twee auto’s van zijn grootmoeder niet verkocht kreeg. De ondernemer, die bij de bonnenwebsite Groupon werkte, ontmoette daarbij ‘zeer duistere figuren, die met compleet dubieuze waarderingen voor de auto’s afkwamen’. Bertermann vond een partner in Hakan Koç, die zijn strepen verdiende bij de modewebwinkel Zalando en de onlinemeubelsite Home24, twee bedrijven uit de stal van de beruchte Berlijnse start-upholding Rocket Internet.

De twee jongemannen, die een derde van Auto1 in handen houden, bouwden een uniek businessmodel uit op het kruispunt van twee goudaders: e-commerce en auto’s. Auto-eigenaars kunnen op Auto1.com in enkele seconden hun voertuig laten schatten. Dan moeten ze naar een plaats rijden voor een test en een controle van de autodocumenten. Dat ‘Zero risk trade’-concept moet de tweedehandsverkoop uit de schimmige hoek halen. Binnen het half uur na de test krijgen de kandidaat-verkopers van Auto1 een offerte toegestuurd.

460 miljoen
Het Japanse Softbank investeert 460 miljoen euro in de Berlijnse start-up Auto1.

De auto’s verkoopt Auto1 aan een van de 35.000 Europese autodealers waarmee het bedrijf samenwerkt. Maar in tegenstelling tot concurrerende websites koopt Auto1 de auto’s met eigen kapitaal en parkeert het bedrijf hen tot de verkoop in een eigen loods. Zo verkort Auto1 het verkoopproces van 90 tot 10 dagen.

Op die ingenieuze manier verkoopt Auto1 naar eigen zeggen 40.000 auto’s per maand, evenveel als de maandelijkse nieuwe autoverkoop in België. Het bedrijf draaide in 2016 een omzet van 1,5 miljard euro en is intussen actief in 30 landen, waaronder België.

Het potentieel van het platform is enorm. De erg gefragmenteerde tweedehandsmarkt voor auto’s zou 300 miljard dollar per jaar waard zijn. Bovendien opent de samenwerking met Softbank nieuwe perspectieven. De Japanse techoctopus nam eind vorig jaar nog een enorm belang in de Amerikaanse taxi-app Uber. Softbank zit ook in de Chinese Uber-rivaal Didi Chuxing.

De instap van Softbank is goed nieuws voor Berlijn. De Duitse hoofdstad, die door de vorige burgemeester als ‘arm aber sexy’ werd omschreven, is uitgegroeid tot de start-upmetropool van Europa. De deal rond Auto1, met een hoofdzetel in de bohemienwijk Kreuzberg, plaatst Berlijn nog hoger op de wereldkaart. Want een ‘Einhorn’, een start-up die meer dan 1 miljard euro waard is, blijft in Duitsland een sexy, maar zeldzaam verschijnsel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud