De rekenmeester

Skyfall

Het echte verhaal achter de cijfers

W ie net als de Rekenmeester verslingerd is aan James Bond-films weet dat er al eens een Aston Martin durft te crashen. Nu de winst en het aandeel blijven kelderen, vliegt de Britse luxesportwagenbouwer ook in real life uit de bocht.

In een tradingupdate waarschuwde Aston Martin gisteren dat de verkoop vorig jaar lager dan verwacht uitviel en met 7 procent is gedaald naar 5.809 sportwagens. De prognose voor de brutobedrijfswinst voor 2019 zakt naar zo’n 130 à 140 miljoen pond (152 tot 164 miljoen euro), terwijl die in 2018 nog afklokte op 247 miljoen pond.

De ellende voor Aston Martin houdt aan. Het aandeel verloor vorig jaar 57 procent, waardoor de marktwaarde verschrompelde tot net iets meer dan 1 miljard pond. Ter vergelijking: het aandeel van de Italiaanse rivaal Ferrari vlamde in 2019 70 procent hoger.

Een van de remmen voor Aston Martin zijn de veel lagere winstmarges dan die van concurrenten als Ferrari en Porsche. Ferrari, het nummer een in winstgevendheid, haalt met een winstmarge van 32 procent een pak meer winst uit zijn bolides. Aston Martin verwacht maar een marge van 12,5 à 13,5 procent in 2019, tegenover 22,6 procent in 2018.

Ferrari heeft mede dankzij de lange historiek in formule 1-races een grotere naam dan Aston Martin en bouwt al lang met succes een nevenproductenlijn uit, tot en met de bekende knalrode petjes. Aston Martin, in handen van de Koeweitse staatsbank Dar en het Italiaanse fonds Investindustrial, kan evenmin leentjebuur spelen bij een groot moederbedrijf, terwijl Lamborghini kan graaien in de onderdelenbak van de Volkswagen-groep en Ferrari zijn technologie kan doorverkopen aan de Fiat-dochters Maserati en Alfa Romeo.

Aston Martin-CEO Andy Palmer waant zich stilaan in een ‘Skyfall’-scenario. Toen hij dik vijf jaar geleden Nissan voor Aston Martin inruilde, leek de Britse ingenieur het iconische merk aanvankelijk uit het slop te halen.

Hij gooide het stuur om van massaproductie naar nicheproductie, beloofde elk jaar een nieuw model en sneed in het personeel. In 2017 bezorgde hij Aston Martin - dat in 106 jaar al zeven keer failliet ging - iets wat ze al tien jaar niet meer hadden gezien: winst.

Maar een jaar later, begin oktober 2018, zette het aandeel zijn vrije val in. De beursgang, die de belegger gouden bergen beloofde en aasde op een ‘Ferrari-notering’, bleek een flop. Bovendien deed de brexitonzekerheid de verkoop lang geen deugd.

Om kapitaal te tanken blijft Aston Martin investeerders opvrijen. De Canadese miljardair en zakenman Lawrence Stroll zou een belang willen nemen in de autobouwer.

In zijn speurtocht naar de turbo rekent de Britse luxewagenbouwer ook op DBX, zijn eerste SUV en de ‘one bright spot’, zei CEO Palmer gisteren. De productie van die DBX - richtprijs: 193.500 euro - begint in het tweede kwartaal en moet helpen om de totale jaarverkoop van Aston Martin tegen 2023 naar 14.000 wagens te stuwen.

Palmer jubelde gisteren over ‘al 1.800 bestellingen, een veel hoger niveau dan verwacht’. Al blijft het zeer de vraag of DBX de heropstanding zal inluiden, omdat Aston Martin rijkelijk laat op de SUV-kar is gesprongen. Aston Martin publiceert op 27 februari voorlopige resultaten voor 2019.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie