De rekenmeester

Spannend

Het echte verhaal achter de cijfers

‘Het wordt superspannend voor Melexis’, zegt Guy Sips, die als analist van KBC Securities het chipbedrijf volgt. Hij spreekt zelfs over een ‘perfecte storm’, waardoor het aandeel Melexis de voorbije weken en maanden in elkaar zakte. Sinds de zomerpiek viel de beurswaarde met 35 procent terug tot 2,4 miljard euro.

De kwartaalresultaten van Melexis zullen vandaag duidelijk maken hoe hevig de storm is. Analisten rekenen op 148 miljoen euro omzet (+16,4%) en 37,1 miljoen euro bedrijfswinst (+16%). De hamvraag is evenwel of de managementprognoses voor het hele jaar overeind blijven: 12 à 13 procent omzetgroei en een bedrijfswinstmarge van 25 procent.

Dat zou volgens Sips ‘een heel sterk teken’ zijn. De chipindustrie zit in de hoek waar de klappen vallen. Het Oostenrijkse AMS tuimelde gisteren bijna 30 procent lager na teleurstellende vooruitzichten. Hoewel AMS zich vooral richt op chips voor smartphones en in een andere markt actief is dan Melexis, is er ook voor het Belgische bedrijf geen reden om te juichen.

Melexis ontwikkelt sensoren voor de automobielmarkt. Recente winstwaarschuwingen bij de autobouwer BMW en de bandenproducent Michelin tonen aan dat de verkoop van auto’s in het slop zit door handelsconflicten en nieuwe emissienormen in Europa. Bovendien viel de Chinese autoverkoop in september met 11,6 procent terug. Dat wakkert de vrees aan dat ’s werelds grootste automarkt dit jaar voor het eerst in decennia zal krimpen.

7,5%
marktaandeel
Melexis heeft een marktaandeel van 7,5 procent in de markt voor automobielsensoren.

Dat kan mogelijk ook resulteren in een dipje bij Melexis, al lijkt er op langere termijn geen vuiltje aan de lucht. ‘Melexis zit in het snelstgroeiende segment van de chipindustrie’, stelt Sips. De Melexis-sensoren dienen onder meer om de bandenspanning te meten en de motor aan te sturen. In de BMW 7 zit ook een sensor om met gebaren het volume van de muziek aan te passen en de telefoon te bedienen. In elke auto zitten gemiddeld tien Melexis-sensoren, en dat aantal zal met de opmars van elektrische en zelfrijdende auto’s alleen maar toenemen. ‘We zitten nog lang op een groene wei’, zei CEO Françoise Chombar ooit.

Sips haalt er nog enkele cijfers uit een recent onderzoek bij. ‘Een auto bevat gemiddeld voor 350 dollar chips en sensoren. Bij een elektrische auto gaat dat naar 650 dollar. Met zelfrijdende auto’s spreek je al over 950 dollar.’

Melexis is het nummer vier in zijn niche van autosensoren. Het moet grootmachten als Bosch, Infineon en NXP nog laten voorgaan, maar weet zijn marktaandeel (nu 7,5%) als enige pure speler beetje bij beetje op te trekken. Het bedrijf wist zijn omzet sinds 2012 te verdubbelen terwijl de bedrijfswinst nog sneller groeide. Dit jaar werd nog een investeringsprogramma van 135 miljoen euro aangekondigd voor expansie in Bulgarije en Frankrijk. Maar alle ambities ten spijt, zijn kortetermijnhobbels op de weg nooit ver weg. Of Melexis die weet te ontwijken, zal vandaag blijken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie