Spiegel van de wereldeconomie

©Mediafin

Vergeet de cijfers over het consumentenvertrouwen, de werkgelegenheid of bbp’s. Als je echt wil weten hoe het met de wereldeconomie gaat, moet je naar de Baltic Dry Index (BDI) kijken. En die doet het opnieuw uitstekend.

De BDI geeft elke dag de scheepstarieven die worden betaald om grondstoffen te vervoeren over de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. Sinds eind 2015 - de maand dat Marc Saverys zijn drogebulkrederij CMB goedkoop van de beurs haalde - is die index maal drie gegaan tot 1.567 punten. Sinds het absolute dieptepunt begin 2016 is dat maal vijf. Saverys’ timing was perfect.

90 procent van de wereldhandel wordt via schepen vervoerd. Het gaat om 12 miljard ton goederen. Droge bulk - ijzererts, kolen, ertsen, granen - neemt met 5,2 miljard ton het gros voor zijn rekening. Daarna komen olie, gas en containers.

Drogebulkgoederen worden als de bouwstenen van de economie beschouwd. Je hebt ijzererts nodig voor staal, cement voor wegen, kolen voor elektriciteitscentrales en graan voor voeding. Grondstoffen worden meestal vervoerd over lange afstanden en daar heb je grote bulkschepen voor nodig.

10.800
Een Supramax-bulkschip tot 60.000 ton kost dit jaar gemiddeld 10.800 dollar per dag.

Hoe duurder de grondstoffen, het voorbije jaar stegen ze met 30 procent met dank aan China, hoe hoger de vervoerskosten. Voor een Supramax-bulkschip tot 60.000 ton betaal je dit jaar gemiddeld 10.800 dollar per dag, het meest sinds 2011. In 2019 wordt een stijging naar 12.000 dollar verwacht. Dat toont aan dat de economie groeit.

Ook grondstoffenslokop China blijft het goed doen. In mei groeide de export met 12,6 procent, de import met 26 procent. China voerde dit jaar 14 procent meer koper-erts in, het hoogste niveau sinds 2000. Koper is belangrijk voor elektronica, bekabeling, buizen en motoren. De Chinese vraag naar ijzererts steeg met 3 procent.

Is er dan geen vuiltje aan de lucht? Natuurlijk niet. Het blijft afwachten in welke mate de handelsoorlogen tussen de VS en de rest van de wereld roet in eten gooien. Gelukkig is de grondstoffenhandel tussen de VS en China beperkt in vergelijking met de wereldvraag. Bovendien gaan vrachttraders ervan uit dat China in infrastructuur zal investeren als het handelsconflict met de VS escaleert. Dat zal de bulksector een boost geven, zeker op korte termijn.

Een tweede negatief element is dat opnieuw meer bulkschepen worden besteld omdat het goed gaat, net als bij de piek van de grondstoffenhausse in 2011. Toen werden liefst 3.000 extra schepen besteld, op een vloot van 8.600 schepen. De verhouding ordersvloot van 36 procent toen is gelukkig teruggevallen tot 10 procent, het laagste peil in twee decennia.

Met nieuwe bestellingen kan die overcapaciteit - die de meeste reders de afgelopen vijf jaar in het rood duwde - vlug terugkomen. Dat kan de tarieven - en dus de Baltic - opnieuw een tik geven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content