Advertentie
Advertentie
analyse

Spotprijs

©wim kempenaers (wkb)

Marc Saverys wil CMB van de beurs halen.

Duvel, Transics, Omega Pharma, VPK Packaging, Telenet... De gevallen waarbij een machtige referentieaandeelhouder ‘zijn’ bedrijf voor een schijntje van de beurs haalt (of poogt te halen in het geval van Telenet), zijn niet meer op één hand te tellen. Ook de 16,20 euro per aandeel die Marc Saverys via zijn holding Saverco betaalt om de scheepvaartgroep CMB volledig in handen te krijgen zet veel kwaad bloed bij trouwe aandeelhouders die in het verleden tegen pakweg 50 euro zijn ingestapt. Toch is dit van een andere orde dan de bedrieglijke manier waarop bijvoorbeeld Transics van de beurs is verdwenen.

16,20 €
Het bod van Saverys is opportunistisch en perfect getimed. Maar het is het beste waar aandeelhouders de komende jaren op kunnen hopen.

De drogebulksector, het vervoer over zee van goederen als ertsen en kolen, is een uiterst cyclische business die vandaag midscheeps getroffen wordt door de groeivertraging in China. De malaise wordt versterkt door een schrijnende overcapaciteit, die zich maar langzaam oplost door het verschroten van schepen.

©Tijd Multimedia

CMB heeft de crisis nog lang kunnen afwenden doordat het zich tegen uiterst voordelige tarieven had ingedekt met termijncontracten. Die ‘forward rate agreements’ zijn vandaag uitgewerkt, wat maakt dat CMB nagenoeg volledig afhankelijk is van de ‘spotprijzen’, de dagtarieven die gelden op de drogebulkmarkt. Vandaag zijn die tarieven zo laag dat de rederijen er hun operationele kosten vaak niet mee kunnen dekken. En er lijkt geen beterschap in zicht. Zelfs de meest optimistische analist verwacht dat CMB pas in 2018 weer zwarte cijfers kan schrijven.

©wim kempenaers (wkb)

Door die benarde situatie zijn traditionele waarderingsmaatstaven als de koers-winstverhouding waardeloos om een prijs op CMB te plakken. Dat betekent niet dat CMB waardeloos is. Als we naar de marktwaarde van de vloot kijken, de prijs die CMB zou opstrijken mocht het al zijn schepen verkopen, dan komen we uit op 1,3 miljard dollar. Maar CMB torst ook een schuldenlast van zowat 1 miljard dollar die van dat bedrag dient afgetrokken te worden. Tel daarbij het belang van 51 procent in luchtvaartdochter ASL Aviation (134 miljoen euro) en enkele kleinere posities, en je bekomt een nettoactiefwaarde van 494 miljoen euro of 14,11 euro per aandeel. Het bod van 16,20 euro per aandeel, een premie van 21 procent tegenover de slotkoers vrijdag, is niet royaal, maar evenmin karig.

Dit weekend werd de Facebook-groep ‘No to OPA Saverco’ in het leven geroepen, met intussen 25 leden die hopen op een beter bod of een voortbestaan van CMB op de beurs. Dat is ijdele hoop. Marc Saverys heeft vandaag al 51 procent van CMB in handen. Zijn zus Virginie, met wie de verstandhouding optimaal is, bezit 16 procent. De kans dat er een tegenbod komt, is nul komma nul. En als het bod niet lukt, dan behoudt Saverys zich het recht om toch de schrapping van het aandeel te vragen.

‘Scheepvaart is een combinatie van timing en opportunisme’, verklaarde Marc Saverys begin vorig jaar in ‘Terzake’ toen hij met zusterbedrijf Euronav de Deense Maersk-vloot binnenhaalde. Saverys’ bod is inderdaad opportunistisch en perfect getimed. Maar behoudens economische mirakels is het het beste waar aandeelhouders de komende jaren op kunnen hopen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud