Statistieken

Eind vorig jaar had Snapchat 186 miljoen dagelijks actieve gebruikers, een groei van exact 0 procent in vergelijking met het jaar ervoor. ©AFP

In het bos der sociale media is het makkelijk verdwalen tussen allerlei statistieken die uitdrukken hoeveel gebruikers een sociaal medium heeft. Om het extra ingewikkeld te maken gebruiken alle sociale media uiteenlopende statistieken. Het hoeft niet te verbazen dat elk sociaal medium de statistiek uitkiest die het goed uitkomt.

De Rekenmeester geeft graag even een snelcursus ‘gebruikersstatistieken der sociale media’, aan de hand van de resultaten van Twitter. Het favoriete medium van Donald Trump had in het afgelopen kwartaal 330 miljoen MAU. Dat zijn ‘monthly active users’, of gebruikers die minstens een keer per maand actief zijn op het sociale medium.

Twitter zag het aantal MAU kwartaal op kwartaal met 9 miljoen stijgen. Maar vergeleken met een jaar eerder ligt het cijfer 6 miljoen lager. Dat is meteen ook de reden waarom dit het laatste kwartaal is dat Twitter het MAU-cijfer met de buitenwereld deelt. Het cijfer verbleekt bij het aantal maandelijks actieve gebruikers van Facebook (2,32 miljard) en groeit niet bepaald explosief.

Naast de MAU rapporteren sociale media soms ook DAU, ‘daily active users’. Die mensen zijn verslaafder en loggen elke dag minstens een keertje in. Voor adverteerders is dat publiek een pak interessanter. Wie een merk promoot of iets verkoopt, wil een geëngageerd publiek bereiken. Niet iemand die één keer per maand inlogt.

134 miljoen
Twitter had in het eerste kwartaal gemiddeld 134 miljoen dagelijks actieve gebruikers aan wie het advertenties kon laten zien.

Snap, de eigenaar van het jongerenmedium Snapchat, rapporteert de DAU als statistiek. Eind vorig jaar had Snapchat 186 miljoen dagelijks actieve gebruikers, een groei van exact 0 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Toch heeft het voor Snap weinig zin om MAU in plaats van DAU te rapporteren. Snap probeert Snapchat te positioneren als hip tienermedium, en tieners zijn per definitie elke dag online.

Twitter daarentegen neemt geen genoegen met het rapporteren van DAU. Het neemt zijn toevlucht tot een statistiek die in de wereld van sociale media nog geen hoge vlucht heeft genomen: mDAU. mDAU zijn volgens Twitter - hou u vast - ‘gebruikers van Twitter die inloggen via twitter.com of een andere applicatie die advertenties kan laten zien aan die gebruikers’. Het zijn met andere woorden dagelijks actieve gebruikers die te gelde te maken zijn (monetizable).

In het eerste kwartaal had Twitter gemiddeld 134 miljoen ‘te monetiseren dagelijkse gebruikers’. Dat is een groei van 11 procent vergeleken met vorig jaar. Het blijft klein bier vergeleken met Snapchat (186 miljoen) en Facebook (1,52 miljard). Maar het is op zijn minst een plusje. En het is - zoals Twitter het zelf poëtisch omschrijft - ‘de best mogelijke manier om succes te meten’.

Toch blijft de Rekenmeester achter met een wrange nasmaak. Wat is het verschil tussen ‘dagelijks actieve gebruikers’ en ‘dagelijks actieve gebruikers waar je advertenties aan kan laten zien’? Sociale media zijn toch heer en meester over hun eigen platform? En zo eindigen we met het gevoel waarmee we ook begonnen: sociale media kiezen gewoon de statistiek die hen het beste uitkomt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie