De rekenmeester

Tandwieltje erbij

Het echte verhaal achter de cijfers

Kent u de Volkswagen Lavida? Nee? Het is u vergeven: de Duitsers bouwen de wagen alleen voor de Chinese markt, waar hij wel een verkoophit is. Volkswagen scoort er ook goed met veel andere modellen van zijn diverse merken. Het concern is er zo populair dat het er zelfs het model Jetta verhief tot een apart merk, een uitzonderlijk fenomeen in autoland.

VW kreeg het Chinese succes niet in de schoot geworpen: het bewerkt het land al zorgvuldig sinds 1978, toen het er als een van de eerste buitenlandse spelers een wiel aan de grond zette. Dat werpt vruchten af. China werd na Duitsland de tweede thuismarkt van het concern uit Wolfsburg en was vorig jaar goed voor 4,21 miljoen verkochte wagens, bijna 40 procent van het totaal.

China is de grootste automarkt ter wereld. Ook voor de elektrische auto spant het land de kroon: vorig jaar werden er voor het eerst meer dan 1 miljoen stuks van de e-auto aan de man gebracht. Volkswagen wil daar ook een graantje van meepikken. Zijn Chinese partner JAC Motors is het vehikel dat dat doel moet bereiken.

JAC, een onderdeel van Anhui Jianghuai Automobile Group en gecontroleerd door het regime in Peking, is een van de vele lokale spelers in de sector. Het is het nummer 11 op de Chinese markt, maar voor elektrische wagens prijkt JAC op de vijfde plek. Alle belangrijke e-concurrenten zijn Chinees. Het Amerikaanse Tesla komt in het plaatje amper voor.

15 miljard
VW en zijn partners trekken 15 miljard euro uit, onder meer voor de e-auto in China.

Volkswagen sloeg in 2017 de handen in elkaar met JAC om zijn positie voor elektrische voertuigen in China te versterken. Het was de derde joint venture voor de Duitsers in het Aziatische land. VW en JAC bouwen onder meer samen een onderzoekscentrum voor elektrische wagens.

Volgens het persbureau Reuters wil VW nu een tandje, of misschien beter een tandwieltje, bijsteken. Het aast op een grote participatie in JAC en heeft de zakenbank Goldman Sachs aangesteld als adviseur. De plannen zijn nog pril, maar VW zou gebrand zijn op een instap in het kapitaal van de deels beursgenoteerde onderneming. Het denkt er zelfs aan een groot stuk van de geplande lokale productie van e-wagens te verhuizen naar JAC als zijn voornemen werkelijkheid wordt. Volkswagen hield het in een reactie bij een nogal vage verklaring: ‘We onderzoeken alle mogelijke opties samen met alle stakeholders (van onze allianties, red.) om langetermijnsucces in China te garanderen.’

Het concern maakte vorig jaar bekend samen met zijn Chinese partners tot 2022 15 miljard euro te pompen in e-mobiliteit, autonoom rijden en digitalisering. Dat moet de komende zeven tot acht jaar leiden tot de lancering van 40 elektrische of hybride auto’s in China. JAC lijkt een prominent deel te worden van die plannen.

De avances zijn goed getimed. China versoepelde de eigendomsregels voor bedrijven die elektrische of hybride wagens maken en daar spelen de Europeanen op in. VW voelt de hete adem van de rivalen. BMW besloot de controle te verwerven over zijn voornaamste Chinese joint venture voor 3,6 miljard euro. En Mercedes-moeder Daimler overweegt het belang in zijn partner BAIC op te trekken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie