Advertentie

TESLA | Acceleratiepunt

De Model 3, de budgetversie van Tesla. ©REUTERS

De beurswaarde van Tesla is die van sectorlegende Ford voorbijgestoken. Een momentopname, maar wel een die de lat angstwekkend hoog legt voor het piepjonge bedrijf van topman Elon Musk.

 

Wall Street was gisteren getuige van een bijzonder moment. De elektrischewagenproducent Tesla koerste bij de openingsbel met een beurswaarde van 46,67 miljard dollar voorbij Ford Motor Company, dat op 46,14 miljard dollar bleef steken. Tesla is een opdondertje van 13 jaar oud dat vorig jaar met 17.782 werknemers 76.000 auto’s leverde. Ford is een legende van 113 jaar oud die in 2016 met 201.000 werknemers 6,6 miljoen auto’s tot bij de klant bracht.

 

 

Beurskoersen zijn uiteraard momentopnames. Het Tesla-aandeel had een week de wind in de zeilen. Vorige week dinsdag raakte bekend dat het Chinese Tencent, eigenaar van de populaire ‘alles-app’ WeChat, een aandeel van 5 procent nam in het bedrijf van serieel ondernemer Elon Musk. Dat was al een hart onder de riem. Maar Musk slaagde erin om zondag zelf de kroon op het werk te plaatsen. In het eerste kwartaal leverde Tesla ongeveer 25.000 wagens af bij de klant, bleek uit een mededeling.

 

 

 

 

Daarmee zet de autobouwer uit Palo Alto een recordkwartaal neer en bewijst hij dat de productiemotor op snelheid komt. Bij de presentatie van de jaarresultaten in februari beloofde Musk in de eerste jaarhelft 47.000 à 50.000 auto’s op te leveren. Met de eerste kwartaalcijfers zit Tesla’s bolide perfect op koers.

 

 

Volbrengen wat eerst werd beloofd, het is al langer een heikel punt voor Musk en de zijnen. De Rekenmeester neemt er even het kwartaalverslag van 26 oktober 2016 bij. ‘Voor het vierde kwartaal plannen we nipt meer dan 25.000 geleverde wagens’. Het werden er 22.252. Een lukraak ander verslag, van 4 mei 2016. ‘Voor het tweede kwartaal verwachten we 20.000 wagens te bouwen.’ Het werden er 14.402.

 

 

25.000
In het eerste kwartaal bracht Tesla 25.000 auto’s aan de man.

 

 

Dat Tesla zijn ambitieuze leveringsplannen kan realiseren, wordt voor beleggers alleen nog maar belangrijker in de toekomst. In de tweede jaarhelft komt de wagenfabrikant met Model 3, dat met een prijskaartje van 35.000 dollar flink goedkoper is dan de eerder gelanceerde Model S en Model X. De ‘budgetwagen’ moet voor Tesla de poort openbeuken naar de massa.

 

 

Vorig jaar in mei beloofde madhead Musk om over heel 2018 500.000 elektrische wagens naar de markt te brengen. Dat klonk toen als spectaculaire bluf van een bedrijf dat niet eens productiedoelen van 20.000 wagens per kwartaal kon halen. Maar nu de wagenleveringen eindelijk op schema liggen, geloven beleggers meer dan ooit dat de frisse ambitie van een semitechbedrijf het kan halen van de decennialange ervaring van een wagenconstructeur in hart en ziel zoals Ford.

 

 

Of Tesla even snel kan accelereren als zijn Model S (van 0 tot 100 km/u in 2,5 seconden), moet in de tweede jaarhelft blijken. Pas dan wordt ook duidelijk of het bedrijf de rode cijfers - 121 miljoen dollar nettoverlies in het vierde kwartaal - groen kan krijgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud