column

Trein der traagheid

De Rekenmeester brengt dagelijks het echte verhaal achter de cijfers.

Beleggers die hadden gehoopt dat Mobistar vandaag voor de laatste keer cijfers zou rapporteren als puur mobiele speler zijn eraan voor de moeite. Een zoveelste vertraging in de openstelling van de kabel, een dossier dat al sinds eind 2010 aansleept, maakt dat de telecomoperator pas ten vroegste volgend jaar een eigen digitaal televisieaanbod kan lanceren op het netwerk van concurrent Telenet.

Nochtans heeft Mobistar de openstelling van de kabel hard nodig om een vuist te kunnen maken tegen Proximus en Telenet, de twee zogeheten ‘convergente’ spelers die bundels met zowel vaste (telefonie, tv, breedbandinternet) als mobiele diensten aanbieden.

De prijzenoorlog in de mobiele markt en de daaruitvolgende klantenexodus mag dan wel geluwd zijn, als laatste ‘mobile only’ operator dreigt Mobistar fijngemalen te worden tussen het de facto monopolie van Telenet en Proximus. Die laatste kunnen de prijzen voor mobiele diensten verlagen met de ‘vaste’ inkomsten als vangnet. Mobistar wil net het omgekeerde bereiken: met een goedkoop televisieaanbod marktaandeel terugwinnen in de mobiele markt.

13%
Met goedkope digitale televisie kan Mobistar 13 procent van de markt veroveren.

Over de slaagkansen van Mobistar wordt steevast meewarig gedaan. Mobistar lanceerde een aantal jaren geleden al een televisieaanbod via satelliet, maar mislukte faliekant. Nieuwe klanten moesten een schotelantenne installeren op hun dak en dat bleek voor velen een brug te ver.

Ook concurrent BASE probeerde het kortstondig, via een commerciële deal met Proximus, maar zijn digitale televisieaanbod Snow bleek niet levensvatbaar. Vorig jaar trok BASE, toen nog een dochter van het Nederlandse KPN, teleurgesteld de stekker uit Snow. Niet veel later werd BASE verkocht aan concurrent Telenet. Om maar te zeggen dat de scepsis dat het Mobistar deze keer wel zou lukken, bijzonder groot is.

Niet iedereen dicht Mobistar zo weinig slaagkansen toe. Analisten van de Zwitserse zakenbank Berenberg ramen op basis van een marktonderzoek dat Mobistar met een 25 procent goedkopere bundel al snel 13 procent van de markt kan innemen. Zo’n prijsverschil is niet eens onrealistisch. De telecomwaakhond BIPT heeft in de berekening van de groothandelsprijs die Mobistar aan Telenet moet betalen voor de toegang tot diens kabelnetwerk rekening gehouden met een opstartfase met lagere tarieven.

De facto zit Mobistar zo in een zetel. De berekening van de groothandelsprijs is immers zo opgesteld dat wanneer Telenet de prijs van zijn aanbod verlaagt, Mobistar automatisch ook een lagere prijs zal betalen aan Telenet. Ook Proximus heeft er geen baat bij om een prijzenslag te lanceren, want het zal zo alleen maar ‘een race to the bottom’ in gang zetten.

Maar de consument zal dus nog even moeten wachten op digitale televisie van Mobistar. De Franstalige regulator besliste vorige week dat het nog een maand extra nodig heeft om alles te evalueren. Het dossier sleept nu al vijf jaar aan, een maand extra kan er wel bij, moet men daar gedacht hebben. Vermits ook Europa nog zijn fiat moet geven, wordt de lancering wellicht naar volgend jaar getild. Zo mist Mobistar de belangrijke eindejaarsperiode.

Politieke blokkering’, vermoedt Mobistar. Bij Voo, de Waalse tegenhanger van Telenet, zwaait de PS immers de plak. In ieder geval is de inertie die de regelgevers in dit dossier hebben getoond stuitend en heeft ze Mobistar al flink wat geld gekost.

Volgens Berenberg kan Mobistar jaarlijks 60 miljoen euro extra ebitda genereren met digitale televisie en internet. Die gemiste miljoenen zijn voorgoed vertrokken met de trein der traagheid van de Belgische regelgevers.

Lees verder

Gesponsorde inhoud