De rekenmeester

Fever-Tree lijkt uitgebruist

Het echte verhaal achter de cijfers

2020 begint bitter en zonder bubbels voor Fever-Tree. De verkoop steeg vorig jaar ‘maar’ met 9,7 procent naar 260,5 miljoen pond (305,4 miljoen euro), kondigde de tonicmaker maandag aan.

Dat is een pak minder dan de 266 miljoen waarop analisten en Fever-Tree  zelf hadden gerekend. Bovendien lijkt het erop dat het tijdperk van stevige groei zoals in de afgelopen jaren voorbij is. In 2018 groeide de omzet nog met 40 procent. Sinds 2015 ging de verkoop ruim maal vier.

 

De beurskoers maakte een verschroeiende rit. Een aandeel Fever-Tree kostte in april vorig jaar 3.200 pence. In 2018 was er een absolute piek van 3.800 pence. Bij de beursgang in 2014 was het aandeel 134 pence waard.

1 %
verkoop
In het Verenigd Koninkrijk, de thuismarkt van Fever-Tree, liep de verkoop vorig jaar met 1 procent terug.

Het rapport dat Fever-Tree maandag presenteerde, kwam dan ook hard aan bij beleggers. Het aandeel ging 25 procent lager. Het bedrijf is nu zo’n 1,7 miljard pond waard.

 

Dat Fever-Tree aangeeft dat de winst in 2019 is afgenomen, doet investeerders wellicht ook morren. In 2018 boekte Fever-Tree een aangepaste brutobedrijfswinst (ebitda) van 78,6 miljoen pond. Dat was 34 procent meer dan het jaar voordien. Van elke 100 pond omzet mocht Fever-Tree 33 pond als ebitda in de boeken schrijven.

Gin-tonic

Het avontuur van Fever-Tree begon in 2003, toen de oprichters Charles Rolls en Tim Warrillow aanvoelden dat gin-tonic voor een revival stond. Het duo vond de tonics van onder meer Schweppes en Coca-Cola te artificieel en te zoet en lanceerde tonics zonder kunstmatige smaakstoffen.

©MEDIAFIN

‘De grote drankengroepen waren heer en meester in de categorie gemixte dranken’, zei Warrillow enkele jaren geleden aan De Tijd. ‘Maar hun focus was kosten verlagen, rationaliseren en efficiënter produceren. Ze beconcurreerden vooral de witte producten van de supermarkten. Wat zij deden, was volledig tegenovergesteld aan wat gebeurde in het topsegment van de markt.’

De twee oprichters zijn nog altijd aandeelhouder. Rolls heeft 7 procent van de aandelen, Warrillow 4,7 procent. Dat ze nog in het kapitaal zitten, heeft wellicht te maken met het feit dat de klanten vielen voor hun aparte aanpak. Vooral de Britten, die hun bier-zonder-schuim vaker inruilden voor een gin-tonic. Zij zijn nog altijd goed voor ruim de helft van de omzet van Fever-Tree.

UK gin fatigue

Uitgerekend de Britten baren Fever-Tree nu zorgen. In zijn thuismarkt daalde de verkoop vorig jaar met 1 procent. In zijn verslag wijst het bedrijf naar het dalende Britse consumentenvertrouwen. In de voorbije weken signaleerden nog andere Britse winkel- en voedingsbedrijven dat de eindejaarsverkoop vorige maand onder de verwachtingen bleef.

Toch is er geen andere conclusie dan deze: de groei-jaren van gin-tonic zijn voorbij. Het drankje heeft zijn hoogtepunt bereikt. Toch in het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen zomer waarschuwden de analisten van het beurshuis Jefferies al voor een ‘UK gin fatigue’.

In de rest van Europa groeit Fever-Tree nog wel. Al is het groeitempo van 16 procent ook daar lager dan vroeger. Ook op het vasteland zit gin-tonic dus bijna op zijn hoogtepunt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie