De rekenmeester

Van lamp naar lifi

Het echte verhaal achter de cijfers

Eindhoven was ooit dé lichtstad van de wereld. Met dank aan de  Koninklijke ‘gloeilampenfabriek’ Philips. Maar dat is voorbij. Na de tv’s en de audio splitste Philips in 2016 ook zijn lampenafdeling af om zich toe te leggen op medische apparatuur. Philips Lighting trok naar de beurs en veranderde zijn naam in het weinigzeggende Signify. Met een omzet van 6,4 miljard euro is het wel de grootste verlichtingsproducent ter wereld. Voor Osram en de verlichtingsdivisie van GE.

Gisteren werd Signify, dat een fabriek heeft in Turnhout, nog 1,5 miljard euro omzet groter. Het kocht Cooper Lighting voor 1,4 miljard dollar. De grootste overname in zijn prille bestaan. Signify versterkt zijn positie op de Amerikaanse lampenmarkt - met 12 miljard dollar de grootste ter wereld - en krijgt meer professionele gebruikers. Goed nieuws. Maar de overname verandert weinig aan het groei- en margeprofiel van Signify. Het krijgt geen nieuwe technologie of potentiële blockbusters in portefeuille.

En die zijn nodig. Van lampen alleen kan je niet leven. De groeiende verkoop van ledlampen compenseert de teloorgang van de traditionele gloeilamp niet. Een peertje is na twee jaar aan vervanging toe. Een ledlamp gaat 15 jaar mee. Dat betekent minder omzet. Om niet te spreken van de moordende Chinese concurrentie. Gelukkig biedt led een serieuze kostenbesparing. Maar zolang bedrijven of openbare besturen dat onvoldoende inzien, wordt led niet de snelle groeimotor.

De enige manier om te overleven is ‘slimme verlichting’. Osram verkocht zijn consumententak aan de Chinezen en zet in op sensoren voor zelfrijdende auto’s en interieurverlichting die zich aanpast aan het stressniveau van de bestuurder.

Signify springt ook op die kar. Het verkoopt op afstand bestuur bare verlichting, lampen die vanzelf uitgaan, verlichting die gekoppeld is aan verwarming en lampen met sensoren die schoonmaaksters een seintje geven dat ze die dag niet moeten poetsen. Onlangs presenteerde het een slimme lantaarnpaal waarin sensoren, camera’s en zendmasten kunnen worden geparkeerd. Het werkt aan ‘lichtrecepten’ voor de landbouw. Door lampen een bepaalde kleur te geven kunnen planten sneller groeien en krijgen varkens en kippen minder stress. Maar veel winst wordt daarmee nog niet gegenereerd.

De toekomst, zo heeft Signify begrepen, is lampen koppelen aan dataverkeer en digitale diensten. Vorig jaar lanceerde het lifi. In plaats van data door te sturen via radiogolven zoals bij wifi, stuurt lifi data door via licht. Alleen de gebruiker die onder de ledlamp zit, kan op het internet werken. Nu worden wifinetwerken in ziekenhuizen, luchthavens of kantoren gedeeld door iedereen. Makkelijk. Maar steeds meer bedrijven vinden dat niet veilig genoeg. ‘Lifinetwerken binnendringen is bijna onmogelijk’, zegt Philips. ‘Voor ziekenhuizen is het ideaal omdat wifi apparatuur kan verstoren.’

Een ander voordeel is dat de techniek ook werkt met infrarood of ultraviolet licht en er duizend keer meer ruimte is in het licht- dan in het radiospectrum. ‘Over tien jaar is lifi de normaalste zaak van de wereld’, zegt Signify. Benieuwd. Het oude Philips vond veel prachtige technologie uit maar kreeg die niet altijd even goed verkocht.

 

1,4 miljard
Signify betaalt 1,4 miljard dollar voor Cooper Lighting.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie